Merry Christmas! - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Merry Christmas! - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Merry Christmas!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

24 December 2015 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Hoi,

Het is alweer een paar dagen geleden. Dus weer even tijd voor een update.

Na de dag van het Abel Tasman park zijn we aangereden richting Westport. Daar woont een oud klasgenootje van de basisschool tegenwoordig, ken ik niet meer dus ook niet op bezoek geweest. Onderweg daar naartoe kwamen we langs een prachtige bergroute. Het Zuidereiland is veel ruiger en ongerepter, ik vind het veel mooier. Zo'n 12 km van Westport ligt Cape Foulwind, waar het altijd...waait (al is dat bijna voor heel het land). Daar zijn we eerst naar de vuurtoren gelopen en vervolgens een wandeling van een goed uur langs de kust met zijn hoge kliffen gelopen, supermooie route en onderweg konden we ook een zeehonden kolonie zien. Helaas waren de pinguïns niet thuis. Maar je ziet hoe de ruwe, wel supermooi turqoise zee, zich tegen de rotsen aan slaat. Er wordt dus ook weinig gezwommen aan die kant van de kust.
Toen een picknick lunch en weer door naar de zogenaamde Pancake rocks. Rotsen die ten eerste vanuit de zee naar boven geduwd zijn en door erosie door de loop van de jaren afslijten waardoor het idd lijkt op een grote stapel pannenkoeken.
Ook wordt met kracht het water tegen die rotsen aangeslagen dat er veel tunnels en grotten ontstaan die weer voor blowholes (spuitgaten) zorgen. Bij ons was het behoorlijk eb dus het water kwam niet echt hoog.

Toen weer verder via een mooie kustrouteom in Greysmouth aan te komen. Eigenlijk een doorreisstadje, verder niet veel te beleven.

De dag erna weer verder landinwaarts. Vele bochtige steile wegen zorgen ervoor dat onze zwaarbeladen bus het soms moeilijk heeft en als een puffend stoomlocomotiefje door de bergen tuft.

Nieuw Zeeland heeft verschillende gletsjers. Een rivier van sneeuw zeg maar, 2 daarvan eindigen in een subtropisch regenwoud. Dus vrij makkelijk bereikbaar. 1 is Franz-Joseph-gletsjer (ja vernoemd naar de Oostenrijkse keizer) en de ander is de Fox-gletsjer (vernoemd naar de langst zittende NZ minister president). Naar die laatste zijn wij dus gegaan. Toen we vanuit Greysmouth wegreden zagen we in de verte al de grote bergketen liggen waar Mount Cook, de hoogste berg in NZ, ook in ligt. Dit gebeurt niet vaak dat het al vanaf zover zichtbaar was. Onze reisleidster zit nu 10 jaar in NZ en dit was de 2de keer pas, dus dat belooft wat.

Lekkere temperatuur hier op het Zuidereiland, zo rond de 20 graden.
Rond 11:30 uur waren we bij het dorpje Fox en kregen we te horen dat alle helikopter vluchten door gingen, wat vrij uniek was want meer dan 50% wordt geannuleerd vanwege de weersomstandigheden. Dus onze heli-hike ging door!
Wij zijn met 8 van de groep deze hike gaan doen waar we met de helikopter op de gletsjer afgezet zouden worden en op de gletsjer nog een wandeling van 3 uur. Nou eerste keer in een helikopter, was leuk en apart, heel anders dan een vliegtuig. Bovenop de gletsjer, stonden onze twee gidsen al klaar met hun pikhouwelen al klaar. Eerst beneden kregen we stevige bergschoenen en warme sokken. Op de gletsjers moesten we onze spikes onder binden wat al een hele puzzel was. We konden ook regenjassen krijgen maar nu niet tegen regen maar smeltend ijs. Zo'n gletsjer is indrukwekkend, overal ontstaan riviertjes door smeltend ijs, scheuren en tunnels. Als je in eerste instantie kijkt lijkt het hobbelig, maar het blijkt toch echt meer doolhof achtig te zijn als je er doorheen loopt. Onze gidsen hakten zich een weg en wij volgenden braaf in 1 lijn. Afwijken mocht niet ivm veiligheid.

Prachtig om te zien die kleuren van het ijs ook. Toen kwamen we bij een vers gat zeg maar, de gidsen eerst proberen en ja hoor de glijbaan is geopend. Mochten we, hoefde niet want was een krappere doorgang dus claustrofobie zou niet vreemd zijn maar daar heb ik gelukkig geen last van dus hop erdoor gegleden door keihard vast ijs, leuke ervaring en een natte kont. Maar het was super weer ik heb zelfs een stuk in t-shirt gelopen. Nog een paar prachtige bijna sculpturen gezien die het ijs zelf vormt. Klauterend en springend over gevormd rivieren met heerlijk vers ijskoud water. Zonder die spikes hadden we het nooit kunnen doen, maar zo ging het goed. Toen wachten op de helikopter die ons weer veilig terugbracht.

Toevallig is op die plek een week voordat wij gingen een helikopter met toeristen gecrasht dus nu was de veiligheid op zijn strengst. En wij zijn allemaal weer veilig teruggekomen.
Iedereen van onze groep heeft wel een vlucht gemaakt. De meesten gewoon een rondvlucht zonder de hike, wel een sneeuwlanding.

's avonds met de groep een hapje gegeten en de dag erna eerst naar Lake Matheson een prachtig meer met een nog mooiere weerspiegeling. Helaas zat toen Mount Cook wel in de wolken, maar het was een heerlijke wandeling met wat klimmetjes van zo'n 1,5 uur. Toen de bus in om via weer een mooie route naar het dorpje Haast waar we geluncht hebben en toen naar Wanaka aan het grote Wanaka meer waar we even rondgelopen hebben en een heerlijk honeycomb ijsje genomen te hebben. Tegen 19 uur waren we in Queenstown een stad aan een groot meer (die zijn hier soms gigantisch qua afmeting) tussen de gebergtes met sneeuw bedekte toppen. Daar hebben we eerst boodschappen gedaan voor onze BBQ want op kerstdag is er veel gesloten.
Daarna het dorpje in gelopen waar volop de mensen op straat waren in het zonnetje wat eten, heerlijk Thais gegeten. Toen kwam de kerstman in een deltavlieger, helaas eindige het wel in een boom, denkt dat Santa al voldoende advocaat op had. Maar sfeer genoeg.

Nu op kerstmorgen heb ik de was al gedraaid en zit het nu in de droger

• 25 December 2015 - 09:24

Jacqueline Kors:

Hoi Marjo,
    Jij ook heel fijne dagen, maar zo te lezen lukt dat aardig! Wat een avonturen! Ik weet niet of ik in de helicopter had gedurfd....
    Geniet!!!
    Liefs Jacq

• 25 December 2015 - 21:24

Kim:

Wauw, dus jij hent nu ook de helikopter gedaan! Cool hè? Je avonturen zijn te gek, van ijs naar 20 graden en vice versa....Genieten Marjo! Groeten!

• 26 December 2015 - 16:44

Tante José:

Ha Marjo.
    Een bijzondere Kerst voor jou! Qua temperatuur weinig verschil met ons(15gr. vandaag)
    Maar wat een superbelevenis, zeg! En....... Jij doet ook wel aan alles mee, he! Knap hoor!
    Groetjes
    Oom Huub en tante José