Guantanamera - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Guantanamera - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Guantanamera

Blijf op de hoogte en volg Marjo

26 Juli 2012 | Cuba, Cienfuegos

Zo, we hebben internet...jaja, een hele luxe in dit land.
Dus maar even gauw een berichtje.

Hier alles goed, zaterdag aangekomen op Havana. Alles op zijn dooie gemakje zijn we met de bus naar het hotel gegaan. Dat lag in het oude centrum en daar was net de avond ervoor een grote brand geweest waardoor er geen stroom was, bij ons hotel gelukkig op nood aggregrator.
Maar warm water was er niet bij inbegrepen...maar gelukkig is het hier 40+ graden, dus is een koude douche niet echt onaangenaam.

De dag erna zijn we een wandeling door het oude centrum gaan doen en 's middags een tochtje met de typische oldtimers. Die zijn hier allemaal vanuit de USA overgekomen en je ziet de chevrolets en oude auto's in alle vormen en kleuren voorbij komen.

De dag erna onze enige vrije dag deze reis. Eerst op zoek naar een bank waar je met creditcard geld kon pinnen. Dat blijkt al en hele uitdaging in Cuba, laat staan als de stroom plat ligt.
Uiteindelijk hebben we voor Eur 2 een paard en wagen ingehuurd om ons naar een bank te brengen die wel stroom had. Dat was wel leuk, daarna even een rondleiding door de stad gehad met paard en wagen. Vader en zoon en vader was gids.
Toen lekker een Mojito gedronken aan het water.
De cocktails zijn hier zo'n Eur 2-3 en smaken prima. Ze hebben hier meer rum dan water dus een bacardi cola is meer rum dan cola want de cola is hier idd duurder.

Gistermorgen zijn we eerst een tochtje in de coco taxi, geinige gele mini taxietjes door Havana gaan maken.
Daarna de bus in richting Vinales in Pinar del Rio, een valei met mooie bergen, vergelijkbaar met Halong Bay in Vietnam maar dan op land.
Ons hotel had een mooi uitzicht op de vallei.
Mijn buren hadden het geluk een dikke harige tarantula in hun kamer te hebben....brrr ben blij dat ik dat niet geweten heb.

Onze gids is een Cubaanse en die vertelt doodleuk dat het er hier van stikt en ook slangen en schorpioenen...maar die doen niets....nee behalve een hartverzakking veroorzaken. Heb de mannen in onze bus al aangegeven dat als ze een hele grote schreeuw horen, ze naar mijn kamer een vogelspin mogen verwijderen of slang.

Maar enfin hoort erbij. Vandaag een lange reisdag, weer terug naar Havana en daarna door naar Cienfuegos. Onderweg nog de Bonma gezien, een mega cavia/hamster.

Daarna langs de varkensbaai, een mooie blauwe baai in de caribische zee. Ons hotel ligt nu aan de baai.

Morgen gaan we richting Trinidad, een mooie stad die op de Unesco lijst staat.

Het is hier 40+ graden, dus behoorlijk warm. Maar ik zag dat het in NL ook warm is.

Enne, het is mango oogstseizoen hier...dus ik zit prima hier.

Zo, ik ga weer eens stoppen, want internet is hier een luxe en ontzettend traag.
Weet niet wanneer er weer internet is, kan gerust pas op het laatst zijn of helemaal niet.

Geen nieuws is dus geen reden tot zorgen, gewoon lopen ze hier nog op dat soort dingen achter. Lang leve het beleid van Fidel Castro waar je de oudere generatie hier niets verkeerds over hoort zeggen. Waarschijnlijk durven ze niet.

Nou, groetjes en tot de volgende keer.

• 26 Juli 2012 - 07:04

Harold & Alike:

Ola señora, geweldig land hoor ik al, voor mij de Mojitos en de auto's, en voor Alike de kruipende beestjes!! Het is hier inderdaad net zo warm als op Cuba, gaat gelukkig veranderen dit weekend!! We hopen dat je nog meer verhalen kan posten, we volgen je hoor!!!

• 26 Juli 2012 - 08:02

Jacqueline Kors:

Hoi Marjo, Nou het is een hele luxe dat je met creditcard kan pinnen, een paar jaar geleden kon dat niet en moesten we voor 3wk geld meenemen, best lastig. Maar het is een hartstikke mooi en leuk land, vrolijke mensen! Geniet vd muziek, en rum!
    Jacqueline Kors

• 26 Juli 2012 - 09:52

Marie-Jeanne:

Wat een heerlijk land!
    Ik ben alleen niet zo van dat harige spinnenspul, dus ik hou het er maar op me te verlekkeren
    aan je reisverslag.Lekker veilig op mijn eigen terras in de zon.
    Marjo , heel veel plezier en ik verheug me weer op je volgende nieuws.

• 26 Juli 2012 - 10:13

Kim:

Dag reiziger,

leuk om je verhalen te lezen....ik herken er zoveel van! Echt superleuk om weer even terug te zijn in Cuba. Geniet van je tijd in het prachtige land en hopelijk tot snel.
    Groet, Kim

• 26 Juli 2012 - 13:54

Marie-José:

Hallo globetrotter, klinkt goed, op de 40+ en het beestenspul na dan.
    Hier is het nu maar 10 graden koeler, maar dat gaat gelukkig snel veranderen.
    Veel plezier nog in dit toch wel bijzondere land!

groetjes, Marie-Jose

• 26 Juli 2012 - 17:46

Hallo Marjo:

Leuk om je reisverslag te lezen. Wat een hitte Hier is het de hele week ook warm. Zo, rond de 25-30 graden. Dus we houden ons maar uit de zon en rustig. Vorige week zijn we met Hanna en Tijmen een week naar de camping Beringerzand geweest. Voor ons was het meer een thuiswedstrijd maar vanuit Leiden is het toch wel een reisje. Ieder heeft zich prima geamuseerd. Hou je uit de buurt van spinnen, slangen en ander gespuis en geniet van je reis!
    Groetjes van oom Hay en tante Truus.

• 26 Juli 2012 - 17:50

Simone:

Hee Marjo,

Klinkt weer als een spannend reisje. Enig om een beetje van je reis mee te mogen genieten. Ik zal zelf nl niet zo snel naar een land gaan met al die enge kruipende beestjes. Ik had vandaag een huisspin in mijn woonkamer en dat vond ik al eng genoeg hihi. Nog heel veel plezier daar :)

Groetjes Simone

• 26 Juli 2012 - 18:28

Hoi, Hoi Cubaantje!!:

Weer een leuk reisverslag van onze Jojo in het buitenland. Leuk zijn de oldtimers hé, had er toen ook van genoten. Vogelspinnen? Slangen? OMG, kiek uut Meis! Geniet lekker van de Cuba da rum en de sigaren ;) Ben weer benieuwd naar je nieuwe reisverslag! Tenminste als je stroom heb. We zullen zien! Reis voorzichtig.

Nou de groetjes,
    Anja uut Diem

• 27 Juli 2012 - 13:09

Hoi Marjo:

Hoi Marjo,

We hebben je bericht gelezen, zo te lezen erg warm daar, hier ook nog vandaag en dan wordt het weer minder. We letten goed op je huis, het staat nog goed in de verf.
    Veel plezier nog en let goed op jezelf.

Groetjes,

Guus en Gayka.

Oh ja en pap mam Angelique en Bas

• 28 Juli 2012 - 13:25

Hoi Marjo:

Ik hoor het alweer er valt weer van alles te beleven .Wij zijn afgelope week naar de moezel geweest niet te vergelijken alleen het weer dat was ook super.We zijn benieuwd naar je volgende verslag.Geniet ervan. Groeten Tante Wilma Ome Pierre

• 30 Juli 2012 - 23:43

:):

Oke...er is dus geen internet op de rest van de reis :) Ik hoop dat het weer super is en dat je weer veilig terug komt. Groetjes Marlie

• 31 Juli 2012 - 18:38

Mieke En Joost:

Hoi Marjo,

wat een avonturen in die paar dagen dat je in Cuba bent! Ik hoop dat je niet te veel beestjes tegen zult komen... In ieder geval: veel plezier in Cuba! Geniet ervan!

groetjes, Joost en Mieke