Bay of Islands - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Bay of Islands - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Bay of Islands

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

12 December 2015 | Nieuw Zeeland, Paihia

Hoi hoi, nou daar zijn we weer. Dit keer vanuit het noorden in Paihia bij de Bay of Islands.

Toen we eergisteren vanuit Auckland vertrokken regende het. Het duurde even om de stad uit te komen maar na een goed 1,5 uurtje in de bus hebben we onze eerste stop gemaakt om de Kauri boom te bekijken. Een giga grote boom waar ze van een boom ooit 10 huizen hebben gebouwd zo breed is die stam.
Daarna een klein stukje richting koffie pauze.
De afstanden deze reis vallen wel mee, twee langere reisdagen maar verder niet.

Na ongeveer 1,5 uur rijden na de koffiestop komt een dame erachter dat ze d'r rugzak met hele hebben en houden heeft laten staan. Nou als er dan een land is waar je dit moet overkomen is dit wel een goed land. Reisleidster is gaan bellen en ja hoor, ze hadden de tas al aan de kant gezet, pikken we morgen op als we weer in de buurt zijn.

Enfin, tas 'terecht' en door naar het dorpje Paihia. Daan geluncht en toen naar het Waitangi Treaty House. Waar ergens in 1800 en nog wat de overeenkomst is getekend tussen de Maori's, de oorspronkelijke inwoners van NZ) en de Engelsen. Abel Tasman was hier eerder maar die wilden geen land, alleen maar handelen. De Engelsen dus niet. Hele geschiedenis want de Engelse versie week af van de Maori versie. In februari is het nationale Waitangi dag en dan zijn er veel protesten van de Maori die hun rechten opeisen. Ze hebben nog niet alles terug.

Daarna zijn er van daaruit een wandeling van zo'n 2 uur gaan maken in de bergen en ook door een mangrovebos zelfs op een gegeven moment. Een goede stevige wandeling met als eindresultaat een waterval waar ik nou niet echt van overdonderd was. Maar goed, de wandeling was leuk.

Daarna naar het hotel en met wat mensen van de groep gegeten.

Vanmorgen eerst met een Maori kano naar een Maori huisje gegaan. Daar volgden alle rituelen eerst en kregen we uitleg van de chief. Mooi om te zien hoe het ging, waarschijnlijk stond hun villa verstopt achter de haag maar deze kwamen oprecht over moet ik zeggen. Daarna rond de middag terug met de kano.
Lekkere fish & chips gehad in Paihia, verser dan dit krijg je niet. Yum yum.

Vanmiddag op een boot langs verschillende eilanden gevaren om uiteindelijk bij een grote rots te komen die door erosie een gat erin heeft. De zee was wel wat onrustig door harde wind dus op een gegeven moment was ik net zo nat als dat ik met mijn kleren onder de douche was gaan staan.
Maar ach het was 22 graden, zonnetje scheen lekker en mijn onderwater cameraatje had ik meegenomen uit voorzorg in de kano dus ach wat geeft het. Was net een achtbaan ik heb wel lol gehad.

Daarna naar een van de kleinere eilanden geweest waar ik even naar de top ben geklauterd (tot 2/3 en ik een goed uitzicht had) en toen even de zee in met de voetjes, heerlijk. Daarna werden we afgezet in Russell, aan de andere kant van de baai van Paihia,
Een dorpje met victoriaanse sfeer. Daar lekker aam het water op een terrasje gezeten, heerlijk hapje gegeten (calamari, vis is hier om te smullen) en om 20 uur de Ferry naar Paihia terug gepakt. Hier zaten we tussen de NZ locals en dolle pret want die kwamen net terug van een bruiloft. Toen nog even door Paihia gestruind maar winkeltjes waren dicht dus ijsje van salted caramel/cashew genomen en via het strand terug gelopen.
Waar ik nu dus dit verhaal schrijf.

De mensen hier zijn allemaal super relaxed en behulpzaam. Als je ook maar in de buurt van een zevrapad staat stoppen ze. Kijk je op een kaartje komen ze naar je toe om te vragen of ze kunnen helpen.

Het weer was vandaag prachtig, 22 graden. Maar ivm het gat in de ozonlaag wat hierboven hangt is de zon
fel.

Morgen een van de twee lange reisdagen, op weg naar Rotorua. Gebied van de geisers en warmtebronnen. Maar ik maak dan de dag erna een neven-uitstapje want ik ga de set van de Hobbit en LOTR bezoeken, eigenlijk naar The Shire letterlijk.

Nou ik wens het jullie, tot de volgende keer.

• 12 December 2015 - 10:22

Margot:

Klinkt super! Heeeel veel plezier in The Shire!

• 12 December 2015 - 19:27

Marie-Jose En Ron:

Hoi vakantievierder,

Komt allemaal bekend voor. Leuk dat we het zo kunnen volgen en opnieuw kunnen beleven.
    En ja, aan vis geen gebrek daar. Rotarua is ook zeer de moeite, je moet wel tegen de rotte eieren geur (zwavel) kunnen, want die hebben ze daar in overvloed.

En Hobbiton village lijkt ons een bijzondere ervaring!

Geniet ervan.

Groeten Ron en Marie-Jose

• 12 December 2015 - 22:15

Hanneke:

Heel veel plezier! We zijn benieuwd naar het vervolg!

• 13 December 2015 - 00:13

Nancy:

Wat heerlijk om een beetje mee te leven met je avonturen!!

Was een goede aankoop he dat onderwatercameraatje :)

Heel veel plezier bij The Shire (foto's) (ik ben niet jaloers) doe je Sam en Legolas de groetjes!!
    ik kijk uit naar je volgende verslag!!

Liefs Nancy

• 13 December 2015 - 08:08

Hera:

Klinkt weer allemaal super! Leuk om te volgen.
    Heel veel plezier verder!
    Geniet er van.

Groetjes van Frans, Hera Linda en Marlie

• 13 December 2015 - 09:03

Jacqueline Kors:

Ik kom er achter dat ik weinig van Nw Zeeland weet. Leuk om het via jou te leren! Veel plezier in the shire.
    Jacq

• 13 December 2015 - 16:21

Tante José:

Ha Marjo
    Zo te lezen zit de vaart er weer goed in bij jou.
    Mooi om alles weer te lezen en........knap hoe jij die belevenissen steeds weer aan ons doorgeeft!
    Thanks!!
    Wij zijn net thuis van een lekkere brunch ter gelegenheid van tanteTruus (75j.)
    Oom Huub en tante José