Rotte eieren - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Rotte eieren - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Rotte eieren

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

14 December 2015 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Zo, maar weer even een verslagje. Hier is de WiFi wereld ook volop aanwezig. Bij bijna iedere winkel of restaurant en zeker hotels is gratis WiFi beschikbaar. Handig om op de hoogte te blijven dus.

Maar goed, gisteren zijn we om 7:30 uur aangereden vanuit Paihia in het noorden. Eerst de chauffeur nog uit zijn bed gerammeld want die had zich verslapen.

Maar goed gisterochtend kwam het weer met pijpenstelen van boven ofwel regen. Maar voor ons niet zo erg want het was voornamelijk kilometers maken.
Na 2 uur rijden waren we bij de koffiestop waar we op de heenreis ook waren en kon de vergeten rugzak weer mee genomen worden.
Vervolgens doof langs de kust weer naar Auckland waar wij van chauffeur gewisseld hebben, wel zelfde bus nog. Ipv Peter hebben we nu Toiny. Een goed anderhalf uur onder Auckland hebben we geluncht in een wegrestaurantje wat je meer het gevoel was dat je aan de route 66 was. Echt zo'n mini diner met moeder met dochters achter de balie, je kon diverse 'pie's' en toasties krijgen dus doe mij maar een tostie. Achteraf bleek een behoorlijke tostie...pff was even doorwerken maar wel lekker. Verder waren alle muren behangen met prullaria die ofwel met paarden had te maken of met het hondenras de Beagle. Ook hun overleden honden werden met een foto herdacht. Leuk om te zien en heel knus.

Daarna verder via een glooiend met gras bedekte heuvellandschap op weg naar Rotorua. Rotorua ligt aan het meer met dezelfde naam. Dit meer is eigenlijk een groot kratermeer en in Rotorua is dan ook behoorlijk wat kratertjes en warmtepoelen rijk. Met als resultaat het stinkt hier behoorlijk naar rotte eieren.

De laatste uitbarsting is in 1800 zoveel geweest. Daarbij is wen giga uitbarsting geweest die complete rotsblokken echt kilometers ver weg gespuwd heeft. Daarom ook veel rotsheuveltjes in de omgeving.

Bij aankomst zijn we eerst langs de supermarkt gegaan om ontbijt in te kopen (tot nu toe heeft iedere kamer nig een eigen keukentje erbij gehad) voor het ontbijt maar ook voor de BBQ die we met de groep gingen doen. NZ is het land van de BBQ, kerstdag gaan wij dat dus ook doen en geen formeel diner.
Voor $10,- pp hadden we een behoorlijk gevulde bbq met vlees, vis en groenten. Yum yum en gezellig.
Maar toen begon het flink af te koelen en zijn er nog een paar in hun eigen prive jacuzzi gegaan, iedere kamer heeft zijn prive jacuzzi in zijn prive tuintje. Ik ben gelijk het bed in gesprongen want ik had vandaag mijn eigen programma gemaakt. De rest van de groep ging naar het regenwoud maar ik ben dus op de filmset vsn de Hobbit geweest.

Vanmorgen om 7 uur aangelopen want ons motel ligt wel een hoed half uur lopen van het centrum af. Om 8:15 kwam de hobbit bus voor rijden en onze chauffeur zat al helemaal in sfeer en wilde alleen hobbitsen meenemen. Nou nog wat andere mensen opgehaald en op naar MatuMatu. Een dorpje wat voor de LOTR films vooral moest leven van de melkkoeien. Totdat de locatiescouts uit Hollywood op zoek waren naar glooiende met gras begroeide heuvels. Tevens waren ze op zoek naar kleine mensen. Iedereen die in het dorp kleiner was dan 1.50 mocht figureren in de film en dat waren er een hoop. De regisseur Peter Jackson kwam persoonlijk kijken nadat zijn scouts hem overtuigd hadden en na een 6 maanden onderhandeling met de lokale schapenboer om zijn grond te mogen kopen kon het circus beginnen. De legermachines werden erbij gehaald om de drassige ondergrond te verstevigen. De haag moest wijken voor een ouder lijkend polystyreen haag. De LOTR films zijn als eerste gemaakt en daar zijn ze meer dan 2 jaar aan voorbereidingen mee bezig geweest om 4 maanden te filmen op dat stuk. Een boom waar Bilbo Baggins onder zat te lezen moest een eind verderop in stukken gezaagd worden om vervolgens in the Shire opgebouwd te worden. De bladeren vielen er echter af toen en dus moesten ze 200.000 nepbladeren maken en aan de boom vastmaken. De eerste set voor de LOTR films zijn gemaakt van wegwerp spullen. Dus na een jarenlange voorbereiding en 4 maanden filmen was alles binnen een mum van tijd weg. Inclusief de boom die weg moest.

Toen LOTR zo'n groot succes was, moesten ze de set weer helemaal opnieuw opbouwen maar dit keer hebben ze het met duurzaam materiaal gemaakt. Er komen nu op drukke dagen 3500 man de set bekijken dus loont zich wel. Ook alle 200.000 bladeren moesten weer opnieuw gemaakt worden en de boom is in de Hobbit film 6 seconden in beeld geweest....:-0

Het was wel vreemd. Je ziet niets en gaat op een gegeven moment een pad in wat ds plek in de film is als Gandalf met zijn paard en wagen de Shire binnenrijdt. En nu loop je zo zelf binnen. Wij waren een van de eerste groepen dus het liep nog niet over van de toeristen.

Geweldig om te zien, alleen als je de films gezien hebt anders is er denk ik niets aan.
Ook interessant om te zien hoe ze het hebben moeten filmen. De hobbits zijn dus kleine mensen terwijl Gandalf de tovenaar groot is. De acteurs zijn in het echte leven echter geen lilliputters. Dus als er een scène met hobbit en Gandalf gefilmd moest worden hadden ze 1 set die 30% op schaal was en daar werd Gandalf gefilmd. Die moest dus ook echt zijn hoofd stoten. Als Frodo bijvoorbeeld gefilmd moest worden dan was het een 60 of 90 % set. Identiek aan de 30% maar dan groter zodat de hobbit er goed in paste. Vervolgens werden de scenes apart opgenomen en dan later samen gesmolten. Apart om te zien ook, je hebt dus hele kleine huisjes maar ook op ons eigen formaat.

En zo zijn we de hele Shire rondgelopen. Met als hoogtepunt het huis van Bilbo Baggings en Frodo en natuurlijk ook de Green Dragon. De 'kroeg' van de Shire. Daar heb ik dan ook in stijl een pul Apple cider gedronken.
Ook zijn we naast het huis van Sam en Rosie gekomen.
De tour in de Shire zelf duurde zo'n 2 uur.
Daarna terug naar Rotorua. Daar eerst een hapje gegeten met een groepsgesprek die er toevallig ook liep. En daarna het stadje rondgelopen naar het meer en ook een park waar je niet can de wandelpaden mocht afwijken omdat het overal vol was met thermale gebieden. Modder die nog koken was of warmwaterpoel waar je wel met je benen in mocht. Over het algemeen kookte het meeste nog behoorlijk.

Daar nog wat rondgekeken en toen terug gehobbeld naar het hotel. En zo meteen even een plons on de jacuzzi nemen.

Nou dat was ie weer.

Groetjes
Marjo

• 14 December 2015 - 06:29

Dian:

Hé Marjo,

Weer super gaaf om te lezen, geniet ervan.

Groetjes Dian

• 14 December 2015 - 08:45

Jacqueline Kors:

Geweldig wat je allemaal meemaakt!!! Gek dat de filmset niet in de reis zat, goed dat je dat hebt gedaan!!!