Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Wellington

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

19 December 2015 | Nieuw Zeeland, Wellington

Groetjes vanuit Wellington, het meest zuidelijke puntje van het Noordereiland.

Maar eerst nog even de verhalen van Napier. Toen ik mijn vorig verslagje aam het typen was kwamen er toevallig nog 4 anderen van de bus de Irish Pub binnen dus lekker gezellig nog een drankje gedaan en toen richting hotel.

De dag erna zijn we eerst 's morgens naar Cape Kidnappers gereden in het zuiden van Hawkes Bay. Daar zijn we op een grote 4x4 bus gestapt over het prive terrein van een stinkrijke Amerikaan die 'even' 240 hectare kaap heeft gekocht van de eigenaar van het bedrijfje die de kaap-safaries regelt. Dus die mocht er als enige komen. Eerst door een prachtig stuk land met bosbouw en veel koeien en schapen. De prive weg aanleggen heeft ook eea gekost maar ach, hij heeft nog genoeg over. Op het terrein lag een hotel verscholen met een golfbaan. Voor €650 mocht je een rondje golven. En voor €1500 per persoon per nacht mocht je in de goedkoopste kamer slapen, diner en ontbijt waren wel inbegrepen....koopje toch?
De chef had een eigen grote tuin waar alle groenten en kruiden zelf groeiden en dus ook verwerkt werden in het restaurant. 14 Full time grasmaaiers dus je kunt je misschien al een indruk maken.
Maar wij zijn maar doorgereden door het prachtig ruw landschap. Onderweg kwamen we veel vallen tegen die voor de possums, fretten en ratten waren. Er zit een kippenei in waar ze op af komen. Het duurde de fulltime tuinman 2 maanden om alle vallen na te lopen en dan kon ie weer van voor af aan beginnen.

Na een goed 1,5 uur rijden kwamen we bij de 'sanctuaria' aan van de Jan-van-Gent vogels. Prachtig gezicht, we stonden er zo'n twee meter vandaan, dichterbij was niet aan te raden want het was broedtijd en velen hadden al jonkies. De mannetjes bleven op en neer vliegen met zeewier wat ze uit de oceaan vissen en daarmee de vrouwtjes het hof proberen te maken. Ze kwamen soms erg laag overvliegen, mooi om te zien. Ze kunnen een spanwijdte hebben van 2 mtr.

Daar hebben we even koffie met een koekje gehad en toen weer terug.
Uiteindelijk bij het hotel weer aangekomen zijn we snel een hapje gaan eten en toen naar de fietsenwinkel waar we net 7 iedereen een fiets hebben gehuurd. Die hebben we in de bus gegooid en toen heeft de chauffeur ons zo'n 30 km verderop gedropt. Daar zijn we de wijngaard route gaan fietsen. We kwamen langs veld appelboomgaarden ook. Hawkes Bay is de fruitboomgaarden (appel (2/3 van NZ voorraad komt hier vandaan) en wijnhuizen gebied. Het is normaliter een warm stuk NZ, nu wad het zo'n 17 graden, lekker temperatuurtje om te fietsen. Een aantal kilometers verderop en veel wind tegen zijn we bij een wijnhuis aangegaan en wat wijn geproefd. Ik was niet echt onder de indruk dus maar fijn laten staan die flessen.
Toen weer verder langs de rivier over de dijkjes met koeien die net klaveren hadden, dus even doorfietsen gewenst want moeders was niet zo blij met onze komst. Toen begon het te regenen maar als echte Nederlanders en Belgen waren we voorbereidt en kwamen de regenjassen en poncho's te voorschijn en fietsen maar, tot aan de zee en toen terug naar Napier. Fietsen ingeleverd en toen naar de Thai voor een heerlijke maaltijd. Via de supermarkt voor het ontbijt weer terug naar het hotel.

Vanmorgen zijn we om 7:30 vertrokken vanuit Napier op weg naar Wellington. Onderweg door hele leuke dorpjes gekomen en ook door een prachtige bergpas. Rond 13:30 uur waren we in Wellington waar onze chauffeur ons heeft afgezet en toen moest hij nog terug naar Taupo voor zijn volgende reis, een tocht van 6 uur nog.

In Wellington was het zo'n 20 graden maar hier staat veel wind. Dus toch een jasje aan.

Vanmiddag ben ik naar het parlement geweest, Wellington is dE hoofdstad van NZ, waar ik een rondleiding heb gehad, mochten helaas geen foto's maken maar lijkt op Engels parlementzaal.

Daarna ben ik via de Waterfront naar het Te Papa museum gegaan, een museum met verschillende tentoonstellingen. Oa de grootste inktvis ter wereld ligt daar op sterk water, ding was wel zo'n 6-8 meter lang. Ook een gedeelte over de natuurkracht, oa vulkaan uitbarstingen en aardbevingen met een simulator zodat je zelf ook kunt voelen, nou bij mij zou alles uit ds kast gevlogen zijn. Mooi om te zien. Toen weer verder naar het oude trammetje wat de heuvel op klimt en vanwaar je een prachtig uitzicht op de stad hebt. Trammetje komt door een soort disco tunnel, ach je moet de toeristen toch vermaken onderweg.

Toen wilde ik in de buurt van het hotel een hapje eten maar kwam er nog een paar van de bus tegen en toen zijn we bij het Waterfront lekker bij de Italiaan gaan eten, seafood risotto, yum yum. De mosselen (green lip mussels) zijn hier gigantisch tegenover de Zeeuwse versie.

Daarna terug naar het hotel waar ik dit verslagje weer schrijf.

Morgenvroeg ga ik met nog iemand van de groep een Lord of the Rings tour doen, oa ook naar de studio waar ze oa Gollum etc hebben gefilmd, de vreemde wezens om het zo maar te zeggen.

'S middags om 15 uur pakken we hier dan de Ferry richting het Zuidereiland, ben benieuwd hoe dat is. Muggenspul heb ik al want enige nadeel zijn de zandvliegen daar.

Nou tot de volgende keer maar weer.

Groetjes
Marjo

• 19 December 2015 - 15:01

Jacqueline Kors:

Jeetje heel verhaal weer! Naar die groene mossel uit Nieuw Zeeland loopt hier in Nederland een onderzoek voor kraakbeen. Het zou beter helpen voor mensen met artrose om dit te eten en natuurlijk maken ze er pilletjes van.
    Groetjes
    jacq

• 19 December 2015 - 16:08

Marie-Jose En Ron:

Nou, klinkt weer goed allemaal. En als vis-eter kun je in NZ je hart wel ophalen!.
    Zuidereiland is zeker de moeite waard, nog wat ongerepter, ruigere natuur en natuurlijk de fjorden. En minder mensen en nog meer schapen dan in het Noorden.

Als je kunt kiezen tussen Milford sound (massa, Japanners etc) of Doubtful sound, kun je het beste Doubtful sound gaan bezoeken, dit is nog het meest rustige ongerepte stukje van het Zuidereiland. Mooier dan Milford sound waar iedereen naar toe gaat.

En sterkte met de sandfly's.

• 19 December 2015 - 18:14

Mam Pap En Gayka:

Dag Marjo.
    Weer een mooi verhaal,breng maar wat groene mosselen mee en voor je vader lekkere kersen.
    Groetjes Mam Pap en Gayka

• 20 December 2015 - 13:22

Simone:

Hee Marjo,

Wat heb je toch weer een lekker volgepropte vakantie. Alleen maar goed hoor meis. Nu je er toch bent, moet je natuurlijk ook alles zien. Ik ben stinkend jaloers natuurlijk!

Geniet nog maar lekker\, See you when you get back :)