Samarkand deel 2 - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Samarkand deel 2 - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Samarkand deel 2

Blijf op de hoogte en volg Marjo

07 Oktober 2019 | Oezbekistan, Samarkand

Ja, waar zullen we eens beginnen.

Samarkand, de 2de grootste stad van Oezbekistan met zo’n 700.000 inwoners. Weer een heel andere sfeer. Ook veel toeristischer (veel moet je overigens lichtjes opvatten want de mega grote massa is hier in dit land nog niet aanwezig). Het is een grote stad waar, in tegenstelling tot Khiva en Bukhara,  de bezienswaardigheden uit elkaar liggen.

Vanmorgen zijn we om 8:30 uur op pad gegaan. We waren dan ook de eerste bus die aankwam bij het Shah-I-Zinda necropolis. Deze behoort tot de beroemdste begraafplaatsen van Centraal-Azië. Hier heb je letterlijk een straat van prachtige mausoleums wiens voorgevel weer prachtige blauwe mozaïeken hadden. Dit was echt supermooi om te zien.

Daarna zijn we nog naar een papierfabriek gegaan waar je papieren kleding kon kopen.

Vervolgens naar het Registan plein, de foto die bijna op iedere reisgids staat. Prachtige grote Madrassas, koranscholen.

Niet meer echt in werking want iedere kamer wordt opgeslokt door een souvenierwinkeltje. Hoort erbij, is onderdeel van dit land. En het assortiment is wel in stijl zeg maar.

Maar enfin, hier moet natuurlijk ook de groepsfoto gemaakt worden.

Hier zie je de bruidsparen af en aan rijden voor foto’s te maken. Ook kinderen verkleed als sultan of prinsesjes worden volop door professionele fotografen op de foto gezet. Maar het kan de beste overkomen dus niet alle mini sultannetjes hebben zij om lang voor de foto klaar te staan dus eentje kreeg een driftbui en gooide zijn sabeltje weg :joy:

Maar de gebouwen zijn en blijven machtig mooi. Dit is de zoveelste Madrassa en de zoveelste moskee nu maar het blijft prachtig op de een of andere manier.

Daarna hadden we vrij en zijn we met een groepje van 8 de stad ingegaan en heerlijk geluncht. Zoals op vele plekken hebben ze nog maar een paar dingen op de kaart dus moesten we kiezen. Kregen we vervolgens 2 bordjes met 8 hapjes erop...uuuuhh oh dat is alles :smile:

Nog maar een rondje besteld dus. Daarna zijn we door de stad gewandeld via het mausoleum van Timur Lenk, de grote Mongoolse veroveraar. Ook naast zijn standbeeld en nog wat mooie plekjes die we op de route tegen kwamen.

Nu even terug in het hotel en zo meteen gaan we naar een rooftop restaurant in de buurt van het Registan Square omdat er dit ook in het donker willen zien.

Morgen de laatste dag alweer. ‘S morgens eerst verder met de groep voor de rest van de stadstour en dan ga ik met nog 5 anderen met 2 auto’s (geregeld via onze lokale gids) naar Shakhrisabz. Een klein dorpje aan de andere kant van het Takhta-Karacha gebergte. Bussen kunnen daar niet komen want je moet over een bergpas waar bussen schijnbaar niet overheen kunnen. Het dorpje staat ook weer op de Unesco erfgoedlijst en onder het mom van ‘nu we er toch zijn’ pikken we die ook nog even mee.

Je merkt dat de vermoeidheid bij iedereen begint toe te slaan, maar ach overmorgen vliegen we (om 3 uur ‘s nachts vertrek naar vliegveld :stuck_out_tongue_winking_eye:) en kunnen we dan uitrusten in het vliegtuig. Dus met 6 trekken we nog even een eindsprint.

Wanneer het laatste verslag komt weet ik dus nog niet. Misschien morgenavond en anders als ik weer thuis ben.

Groetjes

Marjo

• 08 Oktober 2019 - 08:00

Kim:

Nog effekes geneete mechje! Veel plezier op de ‘eindspurt’ en alvast een goede en veilige reis naar huis gewenst. Dank je wel voor de mooie foto’s en de enthousiaste verhalen! Ik heb genoten :)

• 08 Oktober 2019 - 10:35

Tante Wilma:

Hoi Marjo Het waren weer mooie en boeiende verhalen. Prachtig. Geniet nog van de laatste dag en voor morgen een veilige en fijne thuis reis.Groetjes

• 08 Oktober 2019 - 10:52

Sonja:

Nou ut zit der wer op dus.......mar wal schitterend gewest aan ow verhalen te laeze..........op noar de volgende vakansie LAPPELAND volges ow mam (hihihi)
    Fijne trugvlucht megje en tot snel!

• 08 Oktober 2019 - 11:34

Tante Truus En Oom Hay:

Marjo het was weer een geweldige reis. Bedankt voor de prachtige verhalen en mooie foto's.
    Ik wens je een veilige reis naar huis.

• 08 Oktober 2019 - 12:40

Mam En Pap:

Dag Marjo mooie ver halen en foto s breng geen kameel mee wij wensen je veilige reis naar huis.