Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Hanoi

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjo

05 November 2008 | Vietnam, Hanoi

Jaja, we zijn er dan. In Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Alhoewel er berichten waren dat het qua overstromingen kritisch was, zijn we toch erheen gevlogen. Het hotel ligt droog en ook de oude binnenstad is droog. Op weg van het vliegveld hier naartoe zag je nog wel dat alles onder water staat, komplete huisjes (als je het dan huisjes mag noemen, meer krotten) stonden nog half onder water. De bus moest af en toe ook over een overgelopen weg rijden. Maar ja, we merken er hier dus tot nu toe nog weinig van. De voorspellingen zijn eind van deze week nog regen en volgende week maar 5 %, dus dat is in ieder geval gunstig.

Maar afijn, voordat we naar Hanoi zijn gegaan, zijn we vanmorgen nog eerst naar de citadel gegaan. Gebouwd in de Nguyen dynastie (keizer). Daar hebben we rond gekeken en ook een muziek voorstelling bijgewoond met authentieke muziek. Eigenlijk is het meer katten gejank, maar het hoort bij het land, dus wel leuk en mooi om te zien.

Rond 10.00 uur zijn we richting luchthaven gegaan. Hue International, ofwel ze hadden 1 gate.

Als groep hebben we ons ingecheckt en vervolgens door de douane. De meesten hadden nog flesjes water bij zich en van de meesten moest het dan ook ingeleverd worden. Bij mij hadden ze niets gezien, dus ik heb het ' zuidelijke' water nog gewoon bij me.

Aangekomen in Hanoi werden we met de bus richting hotel gebracht. Onderweg zagen we dus dat het behoorlijk overstroomd is geweest (is pas sinds 2-3 dagen minder aan het worden), dus wij hebben geen natte voeten gekregen.

Rond 14.30 uur bij het hotel aangekomen. Het hotel ligt midden in het oude centrum waar de straatjes maar smal zijn. Dus de bus kon niet bij het hotel komen. Dus alle koffers moesten in 2 cyclo's (riksja's) gepropt worden. Dat was wel een mooi gezicht om te zien, alleen sommigen kregen het wat warm (vooral degene wiens koffer of helemaal onderop lag of voorop op kantelen stond). Maar alles goed gegaan. Hotel is een beetje shabby, dus alles dicht laten, dan kan er ook geen ongedierte bij (tja, hoort bij de charme van het land).

Vanmiddag zijn we even de stad in gegaan. Heel anders dan Saigon, maar toch ook weer gigantisch druk met verkeer. Brommers die kriskras door elkaar rijden, auto's ertussen door en dan voetgangers die zich ertussen wringen om de andere kant van de straat te bereiken.

Hanoi is de hoofdstad van Vietnam, maar is nog traditioneler dan Saigon. Hier staan bijvoorbeeld de meeste Engelse woordjes verkeerd geschreven en ook in de restaurants is het geinig. Ze serveren zo veel mogelijk tegelijk, dus als je een voorgerecht neemt, opletten dat het geen warm iets is, want gegarandeerd dat je het meteen met je hoofdgerecht krijgt. Ook zodra je glas of bord leeg is, sprinten ze erop af om het weg te halen. Wel geinig om te zien, want soms komen ze van 3 kanten aanstormen wie het eerst bij het glas is.

Hanoi is een drukke stad, het weer is iets koeler, maar voor ons lekker om in de korte broek/t-shirt rond te lopen.

Winkeltjes waar je niet goed van wordt, tassenwinkels zijn enorm in trek, dus je wordt ook op iedere hoek aangesproken.

Morgen hebben we een vrije dag in Hanoi en 's avonds moeten we rond 20.00 uur de nachttrein nemen. Dan wordt het dus een paar daagjes afzien.

Want we slapen ook nog een nacht bij de lokale mensen in een paalwoning. Iedereen op een dun bamboematje met een eigen klamboe. Er werd al geadviseerd slippers mee te nemen voor 's nachts als je naar de wc moet, dan moet je buiten en anders loop je tussen de kippen en overig kruipend wild. Wel leuk om mee te maken, maar slapen zal ik weinig doen.

Morgen avond brengt de nachttrein ons naar Sapa, het hooggebergte. Hier is men heel traditioneel (veel klederdracht) en ook heel arm. Dus ben benieuwd. Dan een nachtje in Sapa en weer terug met de nachttrein. Die nacht erna, de paalwoning. Dus dat wordt 4 daagjes weinig slapen, stinken en weet ik wat nog meer.

Dus maar even een reistasje ingeslagen, want de koffers kunnen niet mee. Jaja, superduur een heuse Kipling reistas (voor het dure bedrag van Eur 7,- waar je in Nederland meer dan Eur 80,- voor betaald). Dat is dan net wat meer ruimte als een rugzak.

Of ze daar internet hebben, weet ik niet. Of we het treffen met het weer, weet ik niet. Dus geen garantie dat ik de komende daagjes kan internetten.

Maar avontuur (en Susan, waarschijnlijk ook 'afzien'), dat is zeker.
Jullie horen de verhalen wel.

Groetjes
Marjo

• 05 November 2008 - 14:28

Jacq. Kors:

Wat een avontuur! Leuk met de trein en ja leuk in zo'n paalwoning. Wel goed muggenspul gebruiken, Frank en ik zouden onder zitten!
    Veel plezier!!!

• 05 November 2008 - 17:29

Tante Truus:

als ik dat allemaal lees denk ik; je bent jong en je wil wat! W.b. avontuur heb je niet te klagen. Fijn dat de regen geen spelbreker is. Als vakantiewoning is een paalwoning wel apart. Marjo voorzichtig met al dat ongedierte en geniet van je reis.groetjes,ook van oom Hay

• 05 November 2008 - 20:59

Sonja:

ha Marjo,
    het eten gaat daar dus ook in een rap tempo. Komt me bekent voor, ik hoop voor je dat je toch nog een beetje kunt slapen, de nachttrein zit wel een ritme in waar je van in slaap kunt vallen. Maar afijn nog een hele leuke vakantie en tot het volgende verhaal.
    Groetjes Sonja

• 05 November 2008 - 21:21

Climmy:

Wat een prachtige verhalen, leuk om te lezen. ben benieuwd wat je de komende dagen mee maakt. Lekker stinken en weinig slapen, veel plezier ;)
    Groetjes Climmy

• 05 November 2008 - 23:57

Bjorn:

Goh reis je nu zo snel? Of schrijf je nu zoveel?
    Intressant is het zeker :D