Bukhara - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Bukhara - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Bukhara

Blijf op de hoogte en volg Marjo

03 Oktober 2019 | Oezbekistan, Buchara

Zo, weer eens even een berichtje vanuit de zijderoute.

Gisteren hadden we een reisdag, ofwel kilometers vreten. Nou ging dat voor het grootste deel goed, want de Koreanen hebben hier een paar 100 km’s goede weg aangelegd, maar de andere helft was nog echt ZOAB, ofwel ZEER open asfalt :joy: dus de bus heeft wat heen en weer geslingerd. Maar ach dat mocht de pret niet drukken. 450 km in totaal maar je doet er toch zo’n 7 uur over, veelal door de woestijn. En verder dan ook urenlang helemaal niets. De enige twee huisjes die daar stonden zijn we gestopt voor de wc of ‘s middags een soort picknicklunch maar dan wel met vleesspiezen, want van shaslicks zijn ze hier niet vies.

En op een gegeven moment zijn we op de grens met Turkmenistan geweest, staat een groot bord dat je daarom niet mag fotograferen, dus wat doen alle 8 toeristen bussen die momenteel hier in het land rondrijden, ja we maken hier een fotostrip :joy: niemand te zien daar, dus iedereen van dat bord ook een foto gemaakt :see_no_evil::speak_no_evil:

Rond 17 uur waren we bij het hotel in Bukhara. Weer een heel ander stadje dan Khiva. Toch al stukken toeristischer, meer restaurants (maar nog steeds beetje dezelfde menukaart allemaal) maar ook verwarrend. We wilden met een paar alvast een beetje het oude gedeelte inlopen maar kwamen iedere keer verkeerd uit. Wisten wij veel dat we door de tapijtenbazaar moesten gaan om daar te komen :joy: zijn we vandaag dus achter gekomen.

Gisteravond heerlijk aan het water gegeten. Steak met knoflooksaus, salade en friet en een framboossapje en dat voor het megabedrag van €10,- (incl fooi). Poeh poeh.

Vandaag werden we met de bus aan de andere kant van het oude centrum gedropt en zijn we, zoals onze reisleidster zegt, via alle prachtigheden terug gewandeld. Het lijkt hier gewoon een openlucht museum. Heb je het ene prachtige gebouw gehad, staat de volgende weer om de hoek. De hele tijd ook oude madrassas, ofwel de koranscholen. Meesten niet meer in gebruik maar prachtige gebouwen.

Hier komen ook de enige echte Perzische tapijten vanaf en struikel je daar dus ook over. Maar mooi mooi mooi, geweldig. Ik durf hier echt niet over een lamp te strijken want daar woont geheid een of andere geest in. En ik heb maar een 1-persoonsbeschrijving dus wordt krap met zo’n geest erbij anders :grinning_face_with_one_large_and_one_small_eye:

Vanmiddag met de groep geluncht, altijd weer de gezellige chaos. Drink bestelling ophalen is moeilijk want niet iedereen drinkt hetzelfde, en dat terwijl de keuze wijn (die schijnbaar niet te zuipen is), bier of cola, want water zit er sowieso al bij. Ook als je een andere vraag stelt dan zie je de paniek in de ogen van de mensen dus komen ze snel daarna met zijn 3-en aangerend met opties wat meestal niet het goeie is. Heerlijk, dit hoort erbij.

Het weer is heerlijk, gewoon 25 graden maar er hangt een heerlijk briesje. En vanavond koelt het weer af nadat de zon weg is tot 9-10 graden.

Zo meteen gaan we naar de folkore avond, of volkoren avond wat wij er van gemaakt hebben. En tijdens het omkleden van de dansers krijgen we een modeshow, Oezbeekse traditie om ervoor te zorgen dat het Disney gehalte ook aanwezig is. Daarna gaan we Oezbeeks eten, waarschijnlijk dus weer de plov (rijst, wortels en vlees) :grimacing: we laten ons verrassen.

Morgen hebben we een halve dag excursie naar een zomerpaleis en de tombes van de 4 broers Bakr, de bakkertjes zeg maar :stuck_out_tongue_winking_eye:

Het is hier trouwens ook heel normaal dat een restaurant geen wc heeft. Sommigen van de groep beginnen nu wat maag- en darmklachten te krijgen, ik gelukkig nog niet. Maar misschien komt dat dat ik de diarree remmers gewoon standaard in mijn handtas heb mocht het ineens komen. :grin:

En neefje Guus, je kunt je pap en mam zeggen dat ze naar Oezbekistan kunnen boeken want...jaja hier hebben ze ook kartbanen, zie foto voor bewijs :joy::stuck_out_tongue_winking_eye:

• 03 Oktober 2019 - 15:46

Tante Jose:

Ha Marjo.
    Zo....... Het regent hier pijpenstelen, dus mooi tijd om je reisverhalen te lezen.
    Weer erg boeiend. Eerst even op de wereldkaart gekeken waar oestbekistan eigenlijk ligt.
    Zojuist ook een heel verhaal gelezen van Nicole... Zij is met JP in Berlijn.
    Geniet er maar van en.... Tot je volgende verhaal.

• 03 Oktober 2019 - 19:37

Je Neefje:

Zeker karten met skelters of karts die bijna uit elkaar vallen. Als de kartbaan er zo uit ziet als de weg weet ik het nog niet. Als ze ook nog waterparken hebben of zeker een glijbaan bij het zwembad kan ik proberen pap en mam over te halen. Alleen ligt het niet aan de zee dus weet ik nog niet zeker. Amuseer je nog, ik ga lekker PSV de beste club van Nederland kijken want ik mag langer opblijven want in heb sinds gisteren al weekend, leve de studie dagen, de groeten.

• 04 Oktober 2019 - 08:03

Kim:

Ik val in herhaling, maar wauw wauw wauw! Super om te zien hoe je geniet ook, je stralende hoofd zegt alles :)

• 05 Oktober 2019 - 08:05

Alike:

Prachtig verhaal en mooie foto’s!
    Dat van die Bakkertjes......tis toch zeker geen familie