Salaam Aleikum - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Salaam Aleikum - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

25 December 2022 | Marokko, Casablanca

Salaam Aleikum

Nou rond 1:45 uur zijn we in ons hotel in Marakech aangekomen voor een korte nacht. Om 9:00 uur vertrek naar Casablanca. We laten Marakech links liggen hier komen we op het laatst nog terug.

Eerst door verschillende vlaktes /landschappen richting Casablanca. Velen kennen het vanwege de film alhoewel men daarvoor niet eens naar Marokko is gekomen, alles opgenomen in Hollywood. Een café heeft alleen decor gestaan voor in de film en nu wordt het nog steeds door een Amerikaan gerund.

Wij zijn na de lunch, heerlijke vis tajine, naar de Moskee gegaan de Hassnaoui II moskee.

De 3de grootste moskee ter wereld op die van Mekka en nog een andere in Saoudi Arabië na. De grootste van Afrika dat wel.

Gebouwd in 6 jaar tijd met allemaal lokale materialen. 1/3 licht op land en 2/3 is letterlijk bovenop de zee gebouwd. Een mooie grote moskee. De enige waar je in Marokk naar binnen mag als niet moslim maar voor mij ook de eerste ter wereld waar ik geen hoofddoek op hoef als vrouw zijnde.

De contrasten zijn groot. De ene vrouw alleen met de ogen vrij in een boerka en de andere vrouw (vooral de twintigers) in korte rokjes en de westerse kleding. Het loopt allemaal door elkaar en het oude traditionele lijkt het moderne westerse te hebben geaccepteerd.

Om 16 uur begon de minaret kerstliedje te spelen….nee hoor het gebed begon. De ene gruwelt ervan als ze het horen maar ik vind het mooi om te horen als je ineens vanuit alle hoeken in de stad dat gebrul hoort. Voordeel van in de winter reizen je wordt nu niet om 4:00 uur je bed uit gebrult. De zon gaat nu rond 8:30 uur pas op.

Na de moskee nog naar de Notre Dame de Lourdes. Een kerk met glas in beton, vergelijkbaar met in lood maar nu in beton. Mooi. Er was ook een grot waar sommigen van onze bus een kaarsje hebben gebrand.

Daarna nog langs verschillende punten geweest met de bus maar Casablanca is een economische aantrekken, toerisme nog niet heel veel.

‘S avonds met de groep in het hotel in een heleleuke Marokkaanse ‘tent’ gegeten. Halfpension is deze reis. Dat had voor mij niet zo gehoeven maar acht het is ook makkelijk.

We hebben een diverse groep uit het hele land.

Moeder en dochter uit Groningen, oud klasgenootjes, een Vietnamese dame die alleen reist, 3 gezinnen waaronder 2 Turkse gezinnen. Een stel uit Suriname. En dan ook nog een pareltje van de Maas ofwel een Grubbenvorster maedje :)

Vandaag is het kerstdag. Daar is hier weinig van te zien. Kerst wordt niet gevierd maar in sommige winkels zie je toch wat kerstversiering. Wel zie je al meer de woorden Bonne Annee ofwel gelukkig nieuwjaar, dat vieren ze wel.

Van onze bus de ene is de kerst bewust ontvlucht de andere heeft nu vrij, heel verschillende redenen.

Om 8 uur zijn we op pad gegaan, eerste een heel eind voor je de stad uit bent, op weg naar Rabat. Ribet noemen ze het hier zelf. Een keizerlijke stad aan het water. Daar zijn we naar de onvoltooide moskee geweest. Een soort ruïne van een wat ooit een moskee in opbouw was maar vanwege een aardbeving weer ingestort is en nooit meer opgebouwd is. De minaret heeft het als enige overleefd.

Daarna zijn we naar het oude stadscentrum gegaan naar de Kasbah, Oudaya. Dit was nog een kleine en zelfs daar zijn we er twee kwijt geraakt. Beloofd wat voor morgen want dan gaan we Fez in en die is veel groter. Een waar doolhof dus. Kleine smalle straatjes waar vooral veel zwerfkatten overal liggen en op klimmen.

Het toerisme heeft door corona stil gelegen en begint nu weer een klein beetje te komen. Je merkt dat de mensen bijna blij zijn dat je weer terug bent als toerist.

Nu de stad Rabat te hebben gezien gaan we verder naar Volubilis, een stad uit de Romeinse tijd waar nog wat overblijfselen staan. Mooie mozaïeken en natuurlijk een heuse Arc de Triomph.

Even een zijweg. In dit land spreken ze meerdere talen. Islamitisch en Frans zijn de hoofdtalen, maar het is een eigen monarchie. De huidige koning Mohammed IV is geliefd en goed voor zijn land. Hij houdt niet van grote paleizen bouwen (al heeft ie er wel een paar geërfd) maar wil het investeren in het land en de mensen. Rabat is de hoofdstad met een oud gedeelte en een nieuw gedeelte. Daar tussenin komt nog een nieuwe gedeelte en staat de eerste wolkenkrabber al er bovenuit te steken, hij is nog niet af maar er komen in dat gebied o.a. diverse musea en luxe hotels. Kortom over 10 jaar ziet het er hier anders uit.

De koning heeft ook aan de boeren in het binnenland gedacht. Toen ze vanwege grote droogte geen inkomen hadden werden ze in Casablanca opgevangen en werden er appartementen gebouwd die zij voor de helft van de prijs konden kopen. Maar het blijven Marokkanen hè. Velen weigeren zo’n appartement te kopen want ze willen dichter bij de zee, je praat echt over nog geen km van waar ze nu hun krottenwijk hebben neergezet. Inmiddels zijn er 4 bouwrondes geweest en nog wonen er velen in zelf gebouwde krotten, meer is het niet. Maar stiekem hebben ze 3 appartementen en verhuren die. Rijd je dus om de krottenwijk heen dan kom je uit op een parkeerplaats met dikke bmw’s en Mercedessen. Van diezelfde mensen die in een golfplaten leven hutje wonen. Ze kunnen beter in hun auto wonen als je mij vraagt die heeft meer luxe dan hun eigen huisje.

Terug naar Volubilis. Mooi om te zien en een prachtig strakke blauwe lucht hier, in de buurt van Volubilis ligt een dorpje Moulay Idris, bovenop een bergtop gebouwd, kon praktischer lijkt mij maar mooi was het wel. Een emir die veel voor dat gebied betekent heeft en natuurlijk uiteindelijk vermoord is. Zo ging dat in die tijd, als ze je zat waren dan werd je wel vergiftigd of iets dergelijks.

Maar enfin, van daaruit nog 2 uurtjes de bus in naar Fez. Een van de hoogtepunten van de reis. Morgen weinig bus en veel wandelen tussen smalle straatjes met heel veel mensen en muilezels. Ook de plek waar heel veel handarbeid is en de welbekende leerlooierijen. Google maar eens.

Het eten is heerlijk, veel tajines ofwel lang gestoofde gerechten. En veel groentes.

Overdag is het warm en schijnt het zonnetje goed (in de zomer leg je het hier af tegen de warmte, 45 graden in de zon). Nu een lekkere 23 graden. In de avond en de ochtend is het nog wel frisjes maarrreh strak blauwe lucht hier. Geen regen te zien.

Nou weer even bijgekletst, tot de volgende keer.

• 25 December 2022 - 23:50

Marlie:

Pareltje van de Maas [e-1f923][e-1f923][e-1f923][e-1f923][e-1f923][e-1f923][e-1f923][e-1f923]

Het ziet er prachtig uit en je vertelt het weer top! [e-1f44d][e-1f44d]

Geniet er nog van!

• 26 December 2022 - 07:58

Kim:

Pareltje aan de Maas….blijf genieten! Wij reizen in gedachten weer met je mee!

• 26 December 2022 - 09:51

Nicole:

leuk verslag en prachtige foto’s Marjo! Geniet ervan! [e-1f384][e-2600]️

• 26 December 2022 - 22:24

Congitta :

Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt!

Veel plezier nog pareltje van de Maas

• 27 December 2022 - 10:41

Ilse:

Leuk om je weer te volgen en jouw avonturen en beschrijving van omgeving te lezen! Heel veel plezier Marjo!