Opzij opzij opzij, we komen eraan - Reisverslag uit Funchal, Portugal van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Opzij opzij opzij, we komen eraan - Reisverslag uit Funchal, Portugal van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Opzij opzij opzij, we komen eraan

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

12 Augustus 2023 | Portugal, Funchal

Doorstart

Nou na een redelijk rustige vlucht (turbulentie viel mee) met uitzicht boven Londen zijn we dan richting Madeira gevlogen. Op 11 km hoogte want er hing een dik wolkendek met diverse drukgebieden.

Maar na zo’n 3:15 uur vliegen kwam de melding dat we zo de landing zouden inzetten. Het leek een normale landing het enige wat me opviel was dat de stewardess zei dat indien er een noodlanding zou zijn wij verzocht werden om de handbagage achter te laten. Ik dacht dat is mevrouw glas half leeg. Maar het bleek mevrouw met ervaring te zijn.

Madeira staat schijnbaar in de top 10 van ‘s werelds gevaarlijkste landingsbanen te staan De landingsbaan bestaat namelijk uit een langgerekt platform in zee en het wordt ondersteund door 180 betonnen pilaren. De constructie is stevig genoeg om vliegtuigen te dragen, maar piloten moeten de aandacht er goed bij houden. Als het vliegtuig van de baan schiet, dan ligt het gegarandeerd in het water. De baan is niet heel lang en als de baan stopt dan donder je dus zo de zee in.

Aan de ene kant de oceaan en aan de andere kant de bergen van Madeira. Madeira is een vulkanisch eiland en heeft weinig strand maar veel rotsen en kliffen en bergen.

Maar terug naar de landing.

Het wolkendek was 1 dicht massief witte blok. Ineens zie je een donkere vlek boven de wolken uitsteken, dat bleek Madeira te zijn.

Vervolgens duik je de wolken in en die hadden dit keer niet zo’n goede zin dus hobbel de bobbel omlaag. En uit het niets doemt daar het eiland op, boven het eiland zelf klein beetje bewolking maar rondom het eiland 1 vast wolkendek.

Daar kwam het vliegveld in zicht…..uuuhhh asfalt strookje zeg maar. 1 kleine ‘runway.

De landing werd ingezet en er moesten flinke scherpe bochten gedraaid worden om het vliegtuig goed te manoeuvreren voor de landingsbaan. We werden behoorlijk heen en weer geschud door de wind. Ineens verdwijnt het eiland want ik zit aan de zee kant. En je ziet op het laatst weer de grond onder je vliegtuig opdoemen, vliegtuig ging van links naar rechts en weer terug, en ineens als we er bijna zijn….gaan we weer omhoog.

De wind was te sterk en duwde het vliegtuig scheef. Dus doorstart 1.

Rondjes draaien weer boven de wolken en dan vervolgens na 15 minuten weer een nieuwe poging….en helaas pindakaas, doorstart 2.

Poging 3 kwam eraan en iedereen was muisstil want de vraag kwam na mislukte poging 2 van ‘wat als het niet lukt’.

Maar gelukkig, 3 maak is scheepsrecht en dit keer lukte het.

Een welverdiend applaus voor de piloot en co-pilote. Ze hebben goed moeten werken voor deze landing.

Maar ja leerproces voor mij, ik dacht aaahhh ik ga wel naar het toilet als we landen…..maar dat duurde wat langer dan verwacht. Dus op de luchthaven meteen sprintje getrokken naar de wc. Eind goed al goed.

Gearriveerd op het bloemeneiland Madeira, het hoort bij Portugal dus lekker gewoon de Euro.

Met de bus naar het hotel in Funchal waar ik deze reis de hele reis blijf overnachten. Dit keer geen koffergesjouw iedere dag.

Oh ja, in het vliegtuig had ik mij een mooie plek langs het raam geconfisqueerd (op lange vluchten wil ik juist gangpad maar 4 uur valt onder korte vluchten voor mij).

Een jongen uit India naast mij die in Den Haag woonde en hier naar een vriend ging en aan het buitenland een hele vriendelijke praatgrage dame….blijkt nu dat dit onze reisleidster is, Edith.

Met deze reis kon je ook een wandelpakket boeken, want je hebt best wat vrije tijd, 2,5 dag echt sightseeing.

Nou ik bleek de enige te zijn die dat heeft.

Morgen de eerste halve dag wandeltocht.

Woensdag de hele dag door de inheemse bossen en langs de waterkanalen. De reisleidster gaat morgen ook mee, ze doet veel wandelvakanties begeleiden dus een sportief mens.

Vrijdag staat ook een wandeling gepland maar dat moet niet heel spectaculair zijn dus misschien dat ik die omwissel voor een boottochten want tja, Marie de waterrat moet ook gevoed worden hè.

Zo mijn kamer is nog niet klaar en zo meteen krijgen we nog wat meer informatie wat er allemaal mogelijk is. Dus nu maar even dit verslagje maken.

Oh ja, toen we in het hotel aankwamen werden we al aangesproken of wij in dat TUI vliegtuig zaten die meerdere doorstarten moesten maken, het staat schijnbaar al op Social media met een filmpje, zelf nog niet gezien maar mocht je mij zien, ik zat aan de rechterkant voor…hihi.

Opstijgen is trouwens niet het probleem, het gaat echt voornamelijk voor het landen.


  • 12 Augustus 2023 - 15:39

    Nicole:

    Jemig zeg Marjo, wat een landing! Ik zou er wel zenuwachtig van worden….maar gelukkig goed gegaan. Veel plezier nog en geniet ervan! [e-26f1]️


  • 12 Augustus 2023 - 17:49

    Kim:

    Mevrouw Glas Half Leeg [e-1f923] Ik had al zes keer aan t zuurstof gemoeten tijdens de landing. Poe heej, wat een avontuur [e-1f631]


  • 12 Augustus 2023 - 18:41

    Mieke :

    Jeetje Marjo… die landing zou niet voor mij zijn geweest [e-1f631] ik zou de armleuningen fijngeknepen hebben… laat staan wat mijn darmen zouden doen, iets met 7 kleuren …… [e-1f61c]

    3 x is scheepsrecht, dus nu genieten van het mooie eiland!


  • 12 Augustus 2023 - 19:26

    Angela:

    [e-1f600]


  • 13 Augustus 2023 - 11:49

    Ome Pierre En Tante Wilma:

    Jeetje Marjo mijn maag zou al lang op de kop hebben gestaan.Maar jou kennenende ben jij de rust zelf.Veel plezier >


  • 13 Augustus 2023 - 18:03

    Simone De Laat:

    Zo wat een avontuur zeg zo'n landing. Dat zal wel even spannend geweest zijn. Nu lekker genieten.


  • 14 Augustus 2023 - 15:57

    Susan :

    Jeetje..volgens mij zat je niet echt rustig! Tenminste dat denk ik.

    Volgens mij heb ik maar 1x enigszins turbulentie gehad, maar als ik dit zo lees dan zou ik toch echt wel bibberen. Maar goed kan je ook weer afstrepen op je lijstje [e-1f61c]

    Gelukkig kan je de rest vd vakantie lekker rustig aandoen. Veel plezier nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Funchal

Madeira

Bloemeneiland Madeira ontdekken

Recente Reisverslagen:

20 Augustus 2023

Home sweet home

19 Augustus 2023

De rest

16 Augustus 2023

Dag 3 en 4

15 Augustus 2023

Dag 2

14 Augustus 2023

Dag 1
Marjo

Actief sinds 23 Feb. 2008
Verslag gelezen: 71
Totaal aantal bezoekers 149725

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2023 - 19 Augustus 2023

Madeira

24 December 2022 - 30 December 2022

Kerstmis in Marokko

19 April 2022 - 25 April 2022

Bon bini Curaçao

06 September 2021 - 17 September 2021

Op zoek naar het Noorderlicht

28 September 2019 - 09 Oktober 2019

1001 nacht

06 April 2017 - 05 Mei 2017

Down Under!

16 September 2016 - 30 September 2016

Cycladen - Griekenland

07 December 2015 - 31 December 2015

Nieuw-Zeeland

26 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Hola amigos!

22 Oktober 2013 - 07 November 2013

Wie gaat er mee naar de dierentuin!

21 Juli 2012 - 29 Juli 2012

Het land van de Salsa

29 Juli 2011 - 11 Augustus 2011

India

06 Mei 2011 - 18 Mei 2011

Paradise Island

22 Mei 2009 - 29 Mei 2009

1001 nacht

23 Oktober 2008 - 14 November 2008

Vietnam part 2

23 April 2008 - 14 Mei 2008

Lama's en Inca's

Landen bezocht: