Welcome to India - Reisverslag uit New Delhi, India van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Welcome to India - Reisverslag uit New Delhi, India van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Welcome to India

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjo

30 Juli 2011 | India, New Delhi

Zo, eens eventjes een berichtje inmiddels uit India. Donderdagavond ben ik eerst richting Schiphol gegaan en heb daar een hotelletje genomen omdat ik ´s morgens tussen 8 en 8.30 uur bij de incheckbalie moest staan omdat daar een mevrouw stond met mijn paspoort en visum.
Daar verder alles goed verlopen en ze hadden al ingecheckt voor me, dus alleen in de rij voor de bagage af te leveren. Toen om 10.10 uur zijn we eerst richting Wenen gevlogen en daar aangekomen bleek dat het vliegtuig richting Dehli vertraging had van een uur. Toen maar eventjes een lekkere Frankfurter met brood gegeten en vervolgens in het vliegtuig gestapt.
Wat wel geinig was is dat ik met Austrian Airlines gevlogen ben en die laten maar handbagage van 8 kg toe. Echter Indiers zijn echte verzamelaars dus die hadden allemaal zwaardere handbagage met als toppunt eentje van 17 kg. Dus boos dat ze waren dat ze flink moesten bij betalen. Achteraf snap ik dat wel, want de bagageruimte voor de handbagage was behoorlijk klein vergeleken met de overige grotere vliegtuigen.
In het vliegtuig zat ik naast een Franse dame die voor de 4de keer naar India ging. Het beviel haar goed, maar van haar ook de waarschuwing gekregen ´of je vindt het een mooi land of helemaal niet´. Weinig tussenin. Nou, we zullen het gaan beleven.
Na een redelijke korte vlucht (vergeleken met sommige andere bestemmingen) zijn we na een vlucht van 6,5 uur aangekomen op Dehli luchthaven. Een moderne luchthaven en ondanks dat je zou denken dat het om 1.30 uur ´s nachts niet meer druk is, was het dus wel druk.
Maar ik kwam best snel door de douane zonder problemen en mijn koffer was ook een van de eerste die op de bagageband kwam. Gauw even geld gewisseld en toen de Fox contactpersoon opzoeken. Het duurde even voor de rest van de groep compleet was, maar met 24 man en vrouw sterk gaan we de komende weken India ontdekken. Ik ben als enige die na 14 dagen afhaakt, want de rest gaat allemaal door naar Nepal.
Om 3.00 uur waren we ongeveer in het hotel. Onderweg de eerste kleine indruk van India op kunnen doen dat het warm is (zo laat nog 26 graden) en veel zwerfhonden en mensen die gewoon langs de straat aan het slapen zijn omdat ze geen huis hebben. Ons hotel is prima en de kamer heeft airco…heel fijn!
Vandaag zijn we dus eerst Dehli gaan ontdekken en natuurlijk India overdag zien. Iedereen toch wel beetje zenuwachtig, want tja het land heeft toch wel een reputatie. Maar om 10 uur zijn we met onze bus vertrokken richting de Qutb/Minar overwinningstempel. Een tempel die door een Sultan gebouwd is nadat ie 17 keer verslagen was en de 18de keer dus wel gewonnen heeft. Een islamitische tempel. Daar werden al sommige groepsleden gevraagd of zij met hun op de foto wilden…tja, westerlingen blijven een vreemde attractie.
Helemaal bezweet van de warmte en benauwdheid weer terug de bus in op weg naar de plek waar Mhahatma Ghandi doodgeschoten is. Een zeer bekend persoon die zich inzette voor een gelijke wereld en voor iedereen vrijheid. Daar aangekomen hadden ze een pad gemaakt met voetstappen erop, dat waren de laatste 144 mtr die hij heeft gelopen nadat ie doodgeschoten werd. Wel apart om te zien, want die Indiers zijn niet heel groot en het waren toch grote stappen….die heeft dus haast gehad.
Verder was er nog een tentoonstelling bij waar we ook eventjes naar binnen zijn gegaan.
Vervolgens verder naar de Gurudwara Bangla Sahib tempel. Het heiligdom van de Sikh, een vrij groot geloof in India, herkenbaar aan de mannen met de tulbanden.
Daar aangekomen moesten we eerst de schoenen uit en kregen we een hoofddoekje om. Het was wel oranje, dus we deden NL eer aan…maar oranje en blauw zijn de meest statige kleuren in het Sikh geloof. Daar aangekomen mochten we als een van de weinige westerlingen naar binnen kijken waar de mensen in een soort moskee aan het bidden waren. Niet naar een guru of een god toe…..maar naar een boek. Een boek dat door 7 guru´s geschreven was, waarvan de laatste het makkelijkste was en er gewoon een boek van geschreven heeft. Dus iedereen zat rondom dat boek te bidden. Verder lopend kwamen we aan bij de slaapkamer….van wie!! Van het boek…dat boek wordt dus iedere avond in een speciale airconditioned kamer opgeslagen zodat het natuurlijk goed bewaard blijft, maar ook omdat het boek zijn rust nodig heeft….hihi. Dat boek leeft beter dan de helft van de inwoners van Dehli (waarvan het inwonersaantal varieert van 15 tot 20 mln, meer dan Nederland alleen dus). Vreemd maar waar.
Verder zijn we toen naar een soort grote vijver gegaan waar de gelovigen zichzelf in wassen. Als je 40 keer erin zou gaan, zouden eventuele huidaandoeningen over gaan….waarschijnlijk omdat je dan bent overleden want het zag er niet echt fris uit.
Maar een mooi gezicht en het moet nog niets zijn vergeleken met de Ganges rivier waar we later deze reis zullen komen.
Daarna mochten we in de gaarkeukens kijken. Niet echt onderdeel van de reis, maar onze NL gids had dat geregeld en verzocht ook met klem ons te gedragen aangezien dit toch wel ongebruikelijk is. Het geloof van de Sikh is er op gebouwd dat iedereen gelijk is en ook gelijke kansen krijgt. Bij dat complex was dus een grote gaarkeuken waar iedereen gratis eten kon krijgen, zowel arm als rijk. De mensen zaten daar dus in lange rijen te wachten totdat de eerdere lichting klaar was. Daar mochten we dus letterlijk in de keuken kijken. Grote potten met curries en rijst en brood. Mooi gezicht.
Daarna was het aan ons de beurt om te lunchen….maar wel iets netter. Een lekkere lunch met de eerste kip tandoori…yummie yummie. Dat smaakte goed.
Wat gisteravond wel apart was waren de instructies van de reisleiding. Het land is gewoon vies en je moet gewoon opletten wat je eet en drinkt. Ofwel, tanden poetsen met mineraalwater, zelfs je tandenborstel afwassen. Wrijf niet in je ogen of mond als je je handen niet met zeep gewassen hebt. Al is het zeepje nog zo goor…..wel je handen wassen want de zeep vernietigd alle bacterien en dat doet de desinfectie niet….apart maar ach als het werkt.
Dus voordat we gingen eten eerst de handen maar met zeep gewassen. Daarna terug naar de bus en kwamen de eerste verkopertjes (al eerder gezien, maar slechts een paar). Maar ik moet zeggen met een paar keer vriendelijk ´nee´ knikken laten ze je wel met rust. Ook vragen ze of ze gids mogen zijn of taxi, maar als je zegt dat je bij een groep hoort, dan is het geen probleem….en die verhalen heb ik wel eens anders gehoord.
Terug in de bus, de eerste souvenirs gekocht…alleen kaarten voor het fotoboek. Verder kun je hier veel bling bling kopen, zoals foeilelijke spiegeltjes en pennen wat een en al glitter is.
Toen zijn we richting Old Dehli gegaan waar een aantal riksja´s ons stond op te wachten. Met zijn 2´en in zo´n ding en hoppa onderweg. Nog voordat we de eerste 100 meter gereden hebben kreeg mijn buurvrouw al bijna een hartverlamming….want al komt er een bus met volle vaart op je af….de riksja rijder neemt gewoon zijn voorrang. Nou, er kon dus geen handje meer tussen, want zo dicht zat ik dus naast een bus. Maar ach, hoort erbij en je moet er maar op vertrouwen dat die mensen weten wat ze doen…een andere keus heb je sowieso niet.
Met de riksja´s zijn we naar Old Dehli gegaan, waar het echte oosterse terug te zien is. Smalle straatjes, sterke geuren (lekker en minder fris) en veel kleine winkeltjes. Maar vanuit onze riksja konden we het ook goed zijn. Alles moet door die smalle straatjes, dus als er dan tegenliggers kwamen…het paste net maar alles ging er doorheen.
Daar aangekomen begon het eerste cultuur verschil. Onze reisleidster had aangegeven welke fooi we moesten geven en dat is omgerekend geen drol. Maar de rijders vragen natuurlijk meer fooi en ondanks aanwijzigingen van onze reisleidster om niet meer te geven waren enkelen die dat toch deden….en toen dus ruzie.
Onze rijder wou ook meer en nam de fooi die we wilden geven niet aan….pech hebben nemen we het wel terug joh. Makkelijk zat. Nou, toen hebben we het op het bankje gelegd en zijn we weggelopen…daarna was het weg, dus heeft er toch genoegen mee genomen. Echter sommigen bleven hun mensen achtervolgen waarna onze reisleidster, een meid van 33 met veel reiservaring, uit haar slof schoot tegen de riksja rijders dat ze als de sodeju op moesten zouten en vooral nog 1 keer durfden te vragen voor meer, dat ze de volgende keer dus niet meer kwam. Ineens was de ruzie over. Dus daarna in de bus nogmaals instructies….bedelen is hier een vak, beroep. Niets geven dus want je helpt ze er niet mee. Sterker nog, als je pennetjes uitdeelt, dan zijn er binnen no time een heleboel anderen en gaan ze om de spullen vechten. Dus hoe goed bedoelt, niet doen dus. En geeft ook aan dat onze aardige Floor (want zo heet onze reisleidster) toch wel een pittige dame is waar niet mee te sollen is. Moet ook wel in zo´n land.
Maar toen zijn we nog naar een grote moskee gegaan (de grootste in Dehli) en kregen de vrouwen allemaal een vrolijke kleurige burkha aan. Op blote voeten weer naar binnen en mooi de moskee kunnen bekijken. Al zijn de moskeen hier allemaal open, zonder dak. Wel vreemd vergeleken met de andere moskeen zoals wij ze kennen.
Vanuit deze moskee zicht op het rode fort, waar we verder niet in geweest zijn omdat we te weinig tijd hadden.
Toen weer rustig richting bus gelopen en weer terug naar het hotel waar ik dus dit verslag aan het schrijven ben.
Zojuist hebben we met de groep een soort welkomstbuffet gehad waarbij weer rijst met curry van lamsvlees en kip lasagna op het menu stond. Ook een of andere kaas in een lekkere milde curry saus. Ook vanavond soep gehad, tomaten-wortelsoep…..met gember en iets pittigs. Dus meteen alles weer gereinigd want het was al milder gemaakt voor de westerse smaak. Maar tot nu toe goed en veilig gegeten.
De groep is verder gevarieerd. 4 mensen die alleen reizen en toevallig ook allemaal vrouw. Maar verder nog een gezin van 4 en de rest stelletjes of vriendinnen die samen reizen. Een leuk gezelschap tot nu toe.

De reisleidster van Fox (zij mag geen tours geven in de steden want dat moeten lokale mensen zijn) is Floor, een dame van 33 met veel reiservaring. Dit is haar laatste reis omdat ze nu toch wat anders wil gaan doen. Je kunt merken dat ze bereist is en gewend is om te reizen in dit soort landen, want ze heeft de touwtjes goed in handen en dat moet ook.
Verder is het voor iedereen op deze reis de eerste keer India, behalve 1 iemand, maar dat was al langer geleden. Iedereen beetje dezelfde reactie…hoe zal het zijn want je hoort verschillende ervaringen.
Ten eerste ben ik blij dat ik met Fox gegaan ben. De hotels zijn gewoon goed, echt geen hiltons of zo, maar gewoon netjes en geen krotten. Verder vind ik het wel fijn om met een groep te reizen omdat je toch lekker in de bus met airco kan hangen tussendoor en niet in de lokale afgeladen volle bussen. Die hebben we hier al verschillende gezien. Is een hele ervaring…..maar toch is het zo ook wel lekker. En doordat je met een groep bent, ben je van het gezeik af dat ze je lastig blijven vallen tot je een gids neemt.
Tot nu toe de indruk van India is dat het inderdaad een vies land is qua hygiene. De mensen plassen en poepen gewoon op straat en het stikt er van de zwerfhonden. Heel veel bedelende mensen langs de weg die ook op de bus zitten te kloppen als deze stil staat. Het verkeer gaat alle kanten op en als er een koe op de weg staat, dan mogen ze deze dus niet opjagen want die is heilig. Dus hier in Dehli proberen ze de koeien in het straatbeeld weg te krijgen. Verder kwamen we onderweg nog iemand tegen die op zijn olifant inkopen ging doen…tja, je ziet het allemaal.
Dus het is zeker geen ´same same but different´. Tot nu toe in ieder geval een leuk interessant en mooi land (niet qua hygiene) maar qua culturen die kriskras door elkaar leven. Nooit saai, altijd wat te zien.
Maar we zullen zien wat het verder gaat geven. Morgen om 8 uur vertrekken richting Jaipur.

Ps, sorry voor het lange verslag.

• 30 Juli 2011 - 16:46

Anja:

Een mooi 1ste verslag! Zo te zien heeft het je nu al een behoorlijke indruk op je gemaakt. Ben al benieuwd naar de volgende! Kiek goed uut, hé?

Ps Jaaa, zeker een lange reisverslag! ;)

Groetjes :)

• 30 Juli 2011 - 17:40

Natasja (nightbird1):

Wat leuk zeg dat je zo uitgebreid verslag doet! Het is op die manier net een beetje of je er bij bent.

Heel veel plezier verder!

• 30 Juli 2011 - 17:52

Nancy:

Wat heb je nu al veel mee gemaakt en gezien zeg, en dan ben je dr zet.
    Ook weer een geweldig verslag, kijk uit naar je volgende verslag.
    En wat een mooie foto's zeg!!!

xoxo Nance

• 30 Juli 2011 - 19:22

Harold & Alike:

Wauw... gaaf verslag, en bij Alike lopen de rillingen al inderdaad over de rug, denk niet dat ik haar naar India Krijg!!!
    We volgen je op de voet.

• 30 Juli 2011 - 19:33

Claudia:

Staat je goed, dat oranje!

Groetjes uit Vortum

• 31 Juli 2011 - 08:57

Marie-José:

Altijd leuk om jouw avonturen te lezen.
    En ja, lange reisverslagen, graag zelfs!
    Veel plezier gewenst.

• 31 Juli 2011 - 09:54

Kim:

Wauw Marjoleintje, ik geloof dat zelf ik niet zo'n reisverslag uit de pen geperst krijg na alle indrukken! Ben blij dat het je goed bevalt! Have fun en kijk goed uit.

Groet, Kim

• 31 Juli 2011 - 13:00

Mieke & Joost:

Wat een mooi verslag! Nu al zoveel gezien. Joost herkent heel veel van je verhalen.
    Veel plezier nog! Hou het gezond!

• 01 Augustus 2011 - 07:38

Jacqueline Kors:

Heerlijk zo'n uitgebreid verslag, ik zit er helemaal in, vooral doorgaan hiermee!!!