Blaarnvreters en kontjeflos - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Blaarnvreters en kontjeflos - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Blaarnvreters en kontjeflos

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

24 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Drakensberg Garden

Zo, het eerste berichtje vanuit Zuid Afrika. Eerste indruk, leuke groep, goede reisleider, leuke reis en een geweldige taal.

Na een prima vlucht van 10,5 uur kwamen we eergisteren aan in Johannesburg. De hele groep had op Schiphol al kennis gemaakt (is reis waar iedereen alleen reist, nee geen datingreis). Dus met de groep door de douane controle, stempeltje in het paspoort en koffer zoeken. Iedereen had zijn koffer dus door naar de uitgang. Daar stond onze reisleider ons al op te wachten. Daani is zijn naam en een rasechte Zuid Afrikaan. Geboren in de buurt van Bloemfonteijn en nu woonachtig in Kaapstad. Al 18 jaar reisleider en een gezellige kerel, denk aan Paul de Leeuw type.

Dus toen naar de bus. Het is een bus voor 26 personen en wij zijn met 24....volle bak dus. En dat was ook te zien aan de koffers want het ging er maar net in.

Ons eerste hotel was in Pretoria, de parlementaire hoofdstad van het land. Onderweg begon Daani dus de eerste dingen uit te leggen....en het is even schakelen.

In Zuid Afrika is de voertaal voornamelijk Engels maar ook vele gebieden hebben hun eigen taal zoals de Zulu´s, etc. Zo ook Afrikaans. Wat op Nederlands lijkt, maar ipv een woord zoals wij het gebruiken omschrijven zij als het ware iets. Onze reisleider spreekt dus Afrikaans, geen Nederlands.
Dus een van de eerste vragen was of er ook ´blaarnvreters´ in de bus waren.....uuuuhhh wandelaars.....fout, vegetariers. Oftewel ´bladerenvreters´ dus. De hele bus dubbel natuurlijk. Het is even wennen voor de meesten, maar goed begrijpbaar.

Maar goed, rond 23 uur waren we in ons hotel. Eigenlijk niets meer dan een doortocht hotel in de stad Pretoria. Daar aangekomen was de bar nog open gebleven voor ons, dus een slaapmutsje en hop naar bed.

Gisteren een reisdag gehad van zo´n 550 km. Van Pretoria richting de Drakensbergen. Onderweg al stiekem veel gezien. Eerste stuk was vlak en saai maar daarna begon het te veranderen. Halverwegen kwamen we door het ´Golden Gate National Park´. Een park vol met zandstenen rotsen. Daar was vroeger de oceaan maar nu dus allemaal afgesleten en uitgebreide vlaktes met hoge rotsen, vergelijkbaar met Monument Valley in de USA. Daar doorheen rijdend vliegt natuurlijk de hele bus op als we plotseling een zebra zien....knip knip knip, de foto toestellen gingen los. Maar verder rijdend kwamen we verschillende zebra´s tegen en ook andere dieren ofwel alleen of in kuddes. Antilopen, springbokken, bavianen en verschillende vogels. Onze gids ziet van ver af al wat het is, maar voor ons is het wennen en wij zijn al blij als we een dier zien. We zijn tenslotte toeristen he.

Daar even een paar stoppen gemaakt en door naar de Drakensbergen. De wegen zijn op dit stukje wat minder, maar het landschap prachtig. Onderweg verschillende aparte vogels gezien en ook naast het grootste stuwmeer in Zuidelijk Afrika gekomen, het Sterkfontein meer. ´s Avonds tegen 18 uur in het hotel aangekomen. Het hotel is prima hier. Als je de gang in komt lijkt het wat minder, maar maak je je kamer open is het gewoon een 4* hotel. Altijd welkom natuurlijk.
Rond 19 uur gegeten in het hotel en ´s avonds lekker op het terras bij het hotel.

Vandaag zijn we om 9 uur richting het Royal Natal National Park gereden wat zo´n 10 minuten van het hotel ligt. Daar aangekomen met het grootste gedeelte van de groep zijn we een bergwandeling gaan maken van 4 uur. Prachtige omgeving, net alsof je in de Grand Canyon staat, maar helaas een beetje heiig en we konden dus de achterste bergen net niet zien. Maar dat mag de pret niet drukken. Bij de start liepen er nog wat bavianen rond, maar verder weinig onderweg gezien, een salamander, een rode spin en een dood krabbetje of iets wat er op lijkt. Maar we waren al gewaarschuwd, dit zou meer natuur dan dier zijn. en dat was ook supermooi. Na een klim van 2,5 uur kwamen we aan bij de Tiger waterval. Nee, geen tijgers hier, maar als de waterval in volle glorie is (na het regenseizoen wat over paar weken begint) dan komt er van bovenaf 2 watervallen naast elkaar die eruit zien als tijgersogen. Nou, die van ons deed het nog wel, en was ook leuk dat we er nu achter konden klimmen, voor diegenen die het wilde. Het was nat en glibberig, maar je bent toch behoorlijk bezweet, dus dat was een lekkere afwisseling. En toen begonnen aan de afdaling......nou dat kun je wel zeggen. Het was een steile afdaling. Alhoewel er wel een pad was, was het behoorlijk steil omlaag. Maar als die bavianen dat kunnen moeten wij dat ook kunnen, toch. Dus de groep die mee was allemaal weer goed beneden gekomen bij de Cascades watervallen. Een mooie waterval met een poel water waar je in kon zwemmen. Maar omdat hier de lente net begonnen is, was het ijswater. Dus de meesten alleen met de voeten erin maar enkele bikkels zijn er toch ingesprongen alleen waren er ook zo weer uit.

Toen het laatste stukje en terug richting hotel voor een paar vrije uurtjes. Ons hotel heeft ook een zwembad dus die moet ook even getest worden........aaaaahhhhh ijskoud. Maar na 10 baantjes trekken begon je het lauw te krijgen. :-)
Maar wel heerlijk verfrissend na die wandeling die toch 11 km lang was en hoogteverschil van 500 meter.
Morgen weer een lange reisdag voor de boeg. Via Durban naar St Lucia. Om vervolgens door te reizen naar het Hluhluwe park waar we onze eerste game drive gaan doen en hopelijk al wat van de Big Five kunnen afstrepen.

Er staat nog vanalles op het programma. Swaziland waar we ook naar een reservaat gaan, Kruger Park natuurlijk waar ook game drive is en zonsondergang-avond drive. En we je kunt ook naar een wilde dieren rehabilitatie centrum gaan waar ze dieren die opgevangen moeten worden weer opgeknapt worden om weer uitgezet te worden.

En de laatste dagen in Kaapstad, waar we eigenlijk 3 volle dagen hebben zit inmiddels ook al propvol. De gids woont er zelf en geeft dus voldoende opties om eventueel ook wat anders er tussen te wrotten.

Dus in Kaapstad is het 1 dag naar Kaap de Goede Hoop, het zuidelijkste puntje van Afrika, Tafelberg, Robbeneiland (waar Mandela 27 jaar gevangen heeft gezeten), walvis spotten (reeds in Bosten ooit gedaan, maar hier is het nu goed seizoen ervoor, dus hopelijk nu eentje spotten die volledig uit het water springt), en de een na laatste dag.....jaja, als je beestjes gaat kijken, dan goed....ga ik met in ieder geval nog 2 anderen van de bus een kooiduik maken met de witte haai, yep de mensenhaai.
Er zijn 2 plekken in de wereld waar dat kan, in Australie maar de beste is hier zo´n anderhalf uur varen van Gansbaai. Daar ligt Shark Alley wat tussen 2 eilanden is en 1 ervan vol bevolkt met robben-zeehonden. En daar dat dat het favoriete maaltje is van de witte haai, is dit dus een goede gelegenheid om de haai te zien. Je gaat dan met 4/5 man in een kooi die aan de boot hangt. Je krijgt een wetsuit aan en duikbril, maar de kooi blijft op de oppervlakte dus je kunt je hoofd naar boven om adem te halen. Dan lokken ze met voer de haaien richting de boten. Iedereen krijgt 2 keer de kans om de kooi in te gaan maar je kunt er ook voor kiezen om op de boot te blijven. Pootje baden wordt afgeraden ;-)
Kortom genoeg te beleven in relatief korte tijd.

Nu zitten we nog in de bewoonde wereld, maar we trekken steeds meer richting de wildparken, dus ik ben benieuwd of en zo ja wat we daar kunnen zien. Geen enkele garantie want ze zitten hier dus niet in kooitjes opgesloten. We zitten binnenkort in een hotel met aparte huisjes en daar komen geregeld neushoorns op het terrein, dus maar goed dat ik de zaklamp meegenomen heb. Zou wel aparte wake-up-call zijn van zo´n neushoorn.

En hier nog wat Afrikaanse woordjes:
Geduldstoepje = verkeersdrempel
Kontjeflos = string (onderbroek)
Skootrekner = laptop
Blaasdrukken = plassen voor vrouwen
Knuppel afskut = plassen voor mannen
Baaikostuum = badkleding
Laatlammertje = nakomeling

Ik mag het taaltje wel. Lijkt geregeld op het Limburgs.

Nou, dat was het weer even. Tot de volgende keer!

• 24 Oktober 2013 - 21:36

Marie-Jeanne:

Wat klinkt dat allemaal gaaf! Veel plezier Weltenbumler !!!!
    Lieve groetjes Marie-Jeanne

• 24 Oktober 2013 - 23:08

Harold:

Gaaaf .....al heel veel beessies gezien!!! fijn dat de groep ook meevalt gelukkig met 24 man zit er vast wel 1 tussen waarmee het klikt!! veel plezier en ik volg je op de voet!!! ohh en er is vast wel een avond gereserveerd voor de skottelbraai!! ;-)

• 25 Oktober 2013 - 08:16

Jacq:

hoi Marjo,
    Wat een mooi verhaal weer, zag het helemaal voor me!
    Bekijk je wel die kooi van de haaien goed voordat je daar in gaat??? Dit zou ik zelf echt nooit durven!!! Te veel films gezien, maar het zal inderdaad een onvergetelijke ervaring zijn!!!
    Veel liefs Jacq

• 25 Oktober 2013 - 12:48

Alike:

Wat een mooi verhaal. Dit is echt helemaal jouw ding. Geniet van alles! Lieve groeten xx

• 25 Oktober 2013 - 19:12

Marlie:

Jeetje...ik begin me langzaam toch af te vragen hoe wij ooit vriendinnen zijn geworden....dat haaien verhaal klinkt het dood en doodeng!! Als ik ook maar enigszins iets te zeggen had, zou ik het je verbieden hahaha.
    Verder klinkt het allemaal geweldig, het is vast fantastisch voor je :D Geniet er van meid!

• 26 Oktober 2013 - 09:57

Marie-Jose:

Zo te lezen ben je helemaal in je element! En wij genieten van jouw reisverhalen.
    Goede reis verder en geniet ze met een grote G ! Marie-José

• 27 Oktober 2013 - 12:56

Susan:

Nou een heel avontuur daar zo. Dat gaat vast goed komen.
    Ik ben benieuwd naar je volgende...

• 29 Oktober 2013 - 15:36

Dora:

Lachen met die Afrikaanse woorden en benamingen van bergen e.d. Toch heel wat dat aan het andere eind van de wereld nog iets "Nederlands" te vinden/horen is. Dat met die haaien, ik vind het nogal wat, dat wordt het avontuur van deze reis, we zijn in afwachting!