Big Five en meer - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Big Five en meer - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Big Five en meer

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

05 November 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zo, waar waren we ook alweer gebleven, is al even geleden en we hebben weer veel gezien in de tussentijd. Als ik dit schrijf zitten we alweer in Kaapstad.

Maar de vorige keer gingen we bijna weg uit Swaziland. Voor een 3-tal uit de groep was de laatste avond in Swaziland wel spannend want de hotelbar werd overvallen toen zij er waren. Eerst de bar zelf en daarna wilde ze met messen de klanten beroven. Maar helaas troffen ze de eerste klant aan die iets groter was en dus de overvaller tegen de grond heeft gewerkt en die is toen hard weggerend. Dus gelukkig viel de schade mee, maar de adrenaline zat er goed in bij de getuigen. Daarvoor nog een lekkere braai gehad met Afrikaanse muziek/dans erbij.

Dag erna weer terug naar ZA. Eerst een prachtige rit door het mooie Swaziland. Een eigen land binnen een ander land maar toch heel anders.
Eerst nog de sociale stop gemaakt bij een glasfabriek. Een stuk armer maar natuur super mooi. Eenmaal bij de grens de nodige stempeltjes weer gekregen en weer verder. Nu door naar Hazyiew. Dit ligt links onder bij het Krugerpark. Het Krugerpark is HET bekendste wildpark van ZA. De temperatuur ging ook aardig stijgen want het werd 36 graden overdag. ´s Avonds nog een lekkere flinke storm en onweersbui gehad, waarbij sommigen complete lekkages in hun hutjes hadden (ik nergens last van) en om 4:30 uur ging de wekker. Op naar de volgende safari. We werden met de safariauto´s opgehaald en hopelijk ons lijstje van de Big Five afmaken.

Alhoewel de verhalen over het Krugerpark wisselend zijn (te druk, geen dieren, te commercieel) vond ik het een geweldig park. ´s Morgens weer de Jurassic Park poort door en dieren spotten. Ditmaal geen entree zoals bij Hluluwe en duurde het even voor we dieren zagen. We hebben vanalles gezien met als hoogtepunt een kudde olifanten met jonkies, gewoon enkele meters van onze jeep af. Verder hebben we nog een wildehond gezien, weer verschillende andere bokjes en vogels, de neushoorns en buffels natuurlijk. Veel jonkies er ook bij gezien. Nijlpaarden, apen en krokodillen. Maar helaas geen katachtigen. Die houden van warm, koud en regen, maar niet van wind....en ja hoor, het waaide behoorlijk die dag. Geen enkele jeep trouwens want de rangers staan allemaal in contact met elkaar met walkie-talkies.
Om 16:00 uur waren we terug bij het hotel. Weer lekker gegeten en ´s avonds hetzelfde noodweer.

De dag erna via de panorama route richting Hoedspruit, richting noordelijker naast het Krugerpark. Een prachtige route met de 3-na grootste canyon ter wereld. Mooie gezichten. We waren rond 15:30 uur bij onze lodge. Om die te vinden moest je wel de weg vinden. Naast het Krugerpark zijn vele private wildparken. Voor onze lodge moest je dan ook tussen 2 privaat parken op een lange zandweg rijden, 2 grote poorten passeren en dan midden in de bush bush een geweldig gezellige lodge. We hadden ons eigen veranda en we werden meteen begroet door 2 giraffes die er ook in de buurt liepen.

´s Avonds lekker buiten gezeten en nog een drankje bij het hoofdgebouw. Toen ik ´s middags naar mijn kamer ging keek ik uit de raam en zag ik een groot mannetje nyala (bok) die bij de voederbak stond. Kijk, dat is leuk. De insecten zijn hier ook vele malen groter, dus eerst bij de buurtjes wat weg moeten halen omdat ze het zelf niet durfden (ga dan ook niet naar dit soort landen denk ik dan, maar ach).

Nou, de dag erna zijn we naar Maholoholo gegaan, een organisatie die gewonden/verstoten wilde dieren opvangt en indien mogelijk weer terug in het wild uitzet. Eerst een verhaal van een zeer gepassioneerde eigenaar (beetje Steve Irving -krokodillenkerel uit Australie type).
Daarna hadden ze een verrassing voor ons en mochten we, onder zware begeleiding, een jachtluipaard aaien. Alleen op zijn achterste helft of de staart. Bij de kop stonden 2 rangers voor het geval dat ie even omkeek....;-) Daarna gingen we eerst naar de vogels en dan vooral de grotere gieren en arends. Wat een joekels van een beesten! Gaaf om zo dicht bij te zijn, maar wel nadat we bepaalde instructies hadden gekregen wat te doen als de dieren te dicht bij kwamen. Daarna door naar de leeuwenkooi, is toch wel wat anders als je ineens 30cm bij een volwassen leeuw staat met enkel een hek (met groot schrikdraad) ertussen. Dat dit er tussen stond heeft onze gids bewezen, die wilde een foto maken en kwam met zijn voorhoofd tegen de schrikkeldraad en klap, meteen op de grond. Complete black-out. En dan nog geluk hebben dat ie geen stalen neuzen in de schoenen had. Nadat hij dus weer opgelapt was, verder naar de cheetahs (en dat ze wild waren zag je toen een dame die klein is van onze groep verder liep en de cheetah er vol achteraan wilde en zijn ogen niet van haar af hield), wilde honden, hyena´s, en nog enkele dieren die ik nog nooit gezien heb en ook niet precies weet wat het was (zoeken we in NL wel even op, soort miereneter/stinkdier combi).
Was leuk om te zien en zo dicht bij de dieren kom je anders niet. Enne, we hebben er ook de enige echte luipaard gezien. Wel achter tralies, maar we hebben hem gespot.

Daarna terug naar de lodge voor middageten en toen weer de safariauto in. Ditmaal in Leadwood Park, tegen het Krugerpark aan een prive park. Daar in de jeeps voor een zonsondergang en laat-middag safari. Hopelijk ditmaal leeuwen en of luipaarden in het wild. Onze gids gaf al aan dat die laatste moeilijk te vinden zijn, maar zou zijn uiterste best doen. Beetje decadent, maar we hadden genoeg van alle bokjes en parelhoen en vogels, dus de ranger opdracht gegeven alleen groot wild te zoeken. Eerste uurtje kwamen we vanalles tegen weer zoals zebra´s, buffels, bokjes, en deze ranger reed gewoon van het pad af zodat we de neushoorn (en deze was echt groot) beter konden zien. Toen in een keer ging ie loeihard rijden en toen......bam een roedel van 11 leeuwen en leeuwinnen. Midden op de weg, middag dutje doen. GEWELDIG! Mooi gezicht, eentje lag er zo´n 3 meter van onze jeep af een mannetje en die heeft even mooi geposeerd.

Nou, nadat we daar een tijdje stil hebben gestaan weer verder en even een snackpauze midden in het park om daar de zonsondergang te zien. Toen weer terug de jeeps in en met de grote spotlight op safari, dat was gaaf. Buffels in het pikkedonker gezien, weer grote vogels en plots zien we 2 ogen wegspringen dus onze ranger er op af lag er een vers gedode buffel. De gieren hadden de ogen wel al op, en de buik was al opgezet (was zo´n 1 dag oud) en waarschijnlijk was het een katachtige die wegsprong, maar wat weten we dus niet.
Maar echt spannend zo´n avond safari. Toen weer terug naar de lodge.

De dag erna was een reisdag, lange dag in de bus en ´s avonds naar Kaapstad gevlogen. In Johannesburg is die dame wiens moeder was overleden terug naar NL gevlogen.
Kaapstad, een geweldige stad. Maar wel vreemd. In geheel ZA wordt geadviseerd in het donker niet op straat te gaan, dus ook in de grote steden niet. Ook niet de eigen bevolking, dit ivm groot aantal overvallen. Dus ´s avonds zie je hier ook bijna niemand.
Gisteren zijn we eerst via Boulders Beach (pinguin kolonie) naar Kaap Punt en Kaap de Goede Hoop gegaan, het meest zuidwestelijke deel van Afrika.

Hier kwamen de zeevaarders aan en vele NL roots dus ook. In het park van Kaap Punt aangekomen zit onze gids te vertellen dat hier veel bavianen zitten (die je tas proberen te jatten), veel slangen en ook de bergzebra. Een andere als in de wildparken want deze is zeldzaam. Dus de gids vertelde dat ie wel zo´n 1000 keer er geweest is en 3 keer maar de zebra´s had gezien....en ja hoor ´uuuhhhh Daanie, zijn dat daarachter niet de zebra´s´. Ja hoor, met de safari ogen nog in werking zagen we dus een kudde van 4 zebra´s. Grote verschil is dat hun buik onder spierwit is en ook de strepen anders zijn. Check, die hebben we dus ook.

Eerst zijn we naar de vuurtoren op Kaap Punt geweest en heerlijk gegeten met super uitzicht. Vervolgens voor wie wilde een wandeling/klim van een goed uur naar Kaap de Goede Hoop. Harstikke mooi en onderweg nog een slang gezien. Gelukkig was die banger voor ons dan wij voor hem (al ben ik absoluut geen slangen liefhebber), dus die verdween in de struiken. Op Kaap de Goede Hoop de bekende foto genomen natuurlijk en ook foto´s van de buslading Japanners die er kwam, blijft leuk om te zien.

In de middag terug naar Kaapstad en zijn we op de Tafelberg geweest. Bekende berg in Kaapstad, ook herkenningspunt van de stad, soort eifeltoren maar dan een berg. Deze kun je beklimmen maar duurt paar uur, dus wij makkelijk de lift gepakt die onderweg 360 graden draait, dus zicht heb je altijd. Daar aangekomen vanuit de Tafelberg de stad gekeken en ook de bergketen erachter en de steile rotswanden en kust.

´s Avonds met een aantal een taxi gepakt naar het Waterfront, een van de weinige gebieden waar je ´s avonds wel rond kunt lopen, en daar heerlijk Zuid Afrikaans gegeten, Boboti. Heel anders dan die van de Knorr Wereldgerechten, maar deze was veel lekkerder. En als nagerecht Koeksisters, een soort harde bladerdeeg met honing en ijs, erg zoet.

En vanmorgen om 5:30 uur was het dan zover...richting de kooiduik met de Witte Haai, ja de enige echte. Op het programma stond Stellenbosch, oud koloniaal dorp, maar die heb ik al meer gezien en zijn we met 7 naar Gansbaai gereden, een rit van zo´n 1,5 uur. Daar aangekomen moesten we eest een formulier ondertekenen met noodnummer in NL...uuuuhhhh. Toen instructies, veiligheidsvest en aan hop de boot op. Ze gaan dan voor de kust van Dyer Eiland liggen, een plek waar veel robben zitten wat het ideale maaltje voor de haaien zijn. De kooi werd uitgezet en toen de wetsuits aan. Vooraf wel zenuwachtig maar op het moment dat je de kooi in ging zakte dat weg. Na het aantrekken van de wetsuits (wat altijd een hele happening is) hup het water in, binnen de kooi dan. Water viel gelukkig mee met kou. En dan.....wachten wachten wachten. De kooi is een rechthoekige kooi waar 5-6 mensen in kunnen naast elkaar. Geheel van metalen rooster met 2 railingen aan de binnen zijde waar je dan ook als enige je handen mag plaatsen of op de deksel. Aan de voorzijde dus niet, niet zozeer ivm bijtgevaar, maar als die haai je kooi ramt, liggen je vingers eraf zo hard dat dat kan gaan.

Er zit verschillend personeel op de boot, een die gooit een mengsel van vis in het water, een soort vissoep maar dan gericht op smaak van de haai. De ander gooit een zichtbaar aas uit, een mega grote kop van een vis, de ander houdt de kooi zelf in de gaten en zit er ook bovenop, weer een ander de mensen in de kooi (de dame naast mij werd vriendelijk een waarschuwing gegeven dat ze eruit kon als ze nog 1 keer durfde haar hand aan de buitenrailing te plaatsen) en dan nog een paar die uitkijken of ze de haaien zien komen. Als die dan komt, dan roepen ze GO, haal je diep adem en hup naar beneden en kijken.
Klinkt simpel maar bleek best lastig. Het water was rustig, maar daardoor ook zeer troebel. Je kon helaas maar zo´n 2 meter zien. Er waren veel scholen met makreel en nog andere kleinere vis die het ook niet makkelijk maken. En als ze roepen dan zit er letterlijk een haai al voor je neus want hun vinnen zitten vaak onder water nog.

3 x is er een haai heel dichtbij geweest 2-3 meter, maar ik heb ze onder water niet kunnen zien. 2 uur in de kooi gezeten dus mijn best heb ik wel gedaan :-)

Toen wisseling en ging er een nieuwe lichting in de kooi en kon ik boven op het dak van de boot zitten. Daar had je nu het beste uitzicht....en ja hoor, hetzelfde effect. Vanuit het dak goed zicht op de haai en de mensen in de kooi niet. Maar toen kwam er een mega grote en die kwam wel flink dichtbij dus die mensen zagen hem ook. Maar gaat zo snel dat je niet weet wat het precies voor deel is. Sommigen meenden zijn tanden te zien.
Van bovenaf had je goed uitzicht en toen kwam er een die wel probeerde te happen in het aas. Ze mogen echter de haaien niet voeren dus het aas moet worden teruggetrokken als de haai komt. Soms levert dat juist de mooie plaatjes op omdat een haai zo´n 55 km per uur kan versnellen en die dan wel hapt, maar bij ons hadden ze genoeg gegeten dus na 2 keer proberen haakten ze af en zwommen verder. In totaal zijn er 6 verschillende haaien bij de kooi geweest, wel allemaal de Witte Haai.
Voldaan weer terug richting kust, het is wel een geweldige ervaring om mee te maken, want dit beest wil je gewoon niet tegenkomen als je in zee ligt. En je ziet ze gelukkig dan ook niet vaak in het echt. Maar machtig om te zien. Sommigen van 3 meter, maar eentje was 4-5 meter.

Nu terug in het hotel en eerst een kwartier de shampoo laten intrekken want als ik nu het water in zou springen voor de douche, dan zou ik levend aas zijn met de smaak van de haai op mijn kop. En waarschijnlijk ook aas voor de zeemeeuwen.

Oh ja, ook nog een rob gezien, maar helaas hadden de haaien daar geen zin in.

Morgenvroeg gaan we naar Hermanus, de plaats om walvissen te spotten. Je kunt ze gewoon vanaf de kade zien, maar wij gaan met een boot. Dus hopelijk laten ze zich goed zijn. En dan in de middag Robbeneiland, het eiland en de gevangenis waar Nelson Mandele 27 jaar gevangen heeft gezeten. En dan in de avond richting vliegveld en is het weer richting Amsterdam.

Een gave reis, een mooi land. Zeker de moeite waard en die blijft op mijn lijst want ik wil nog zeker terugkomen om andere delen te zien.

Zo, dat was ie weer.

Tot de volgende keer!

Groetjes
Marjo

• 05 November 2013 - 17:13

Jacq Kors:

Hoi Marjo,
    Geweldig wat een verhaal. Die safari's lijken me geweldig, zeker hoe jij ze beschrijft, daar kan de dierentuin toch echt niet tegenop.
    Die overval wat minder, gelukkig heb je dat gemist en dan in die haaienkooi. Waw, lef heb je zeker, weet niet of ik het gedurfd had maar wel een geweldige ervaring. Ben blij dat je heel gebleven bent!!!
    Veel groetjes
    Jacq
    ps ik ga morgen weer een paar dagen naar mijn Dream Castle!!!

• 05 November 2013 - 18:09

Guus:

Tante Marjo,

Hier weer een bericht van Guus, zo je hebt de haaienkooi overleefd, ik ook een spuitje gisteren op het bureau.
    Ik ben goedgekeurd voor de basisschool. Nog een paar daagjes en dan ben je er weer, gelukkig.
    Ik ben vandaag met mam naar Ada geweest en heb met Wim gespeeld en het was heel leuk.
    En heb je nu toch de weeuw gezien?

Tot over een paar daagjes,

Van je allerliefste neefje

Guus

• 05 November 2013 - 20:28

Marlie:

Dood en doodeng!! My god, zelfs mijn collega's zaten in de stress! Heb je al iets gehoord? Heeft ze het overleeft? Overal opluchting na je whats'appje hahaha.
    Maar wel supergaaf voor je en wat een geweldige vakantie is het, het is alsof je een spannend boek leest als je jouw verhalen leest :)
    Ik ben zooo jaloers dat je naar Robbeneiland gaat, daar zou ik ontzettend graag heen gaan. Nelson Mandela is een van mijn grootste helden, wat een inspiratie brengt die man. Heel veel plezier en maak maar veel foto's! Dan sla ik die van de haaien en walvissen over en heb ik meer tijd voor de foto's van Robbeneiland hahaha.

• 05 November 2013 - 20:28

Marlie:

• 05 November 2013 - 23:03

Joost En Mieke :

Hee Marjo!
    Wat een genot om jouw avonturen te lezen! Zo leuk! Het is alsof een heel klein beetje mee reis... ;-))
    Joost herkent heel veel, want daar is hij ook al eens geweest.

Nog een fijne dag morgen! En alvast een veilige terugvlucht gewenst!
    Groetjes Joost en Mieke

• 06 November 2013 - 08:12

Harold:

Wauw gaaf... Vooral het deel met de haaien! Lijkt me een een mooie reis tot nu toe! En hoe bevalt het single gedeelte van de reis? :-)

• 06 November 2013 - 12:41

Tante Wilma:

Hoi Marjo
    Geweldig wat weer een avontuur zeg.
    We hebben genoten zoals jij het beschrijft .
    Een fijne terug reis .
    Groetjes

• 06 November 2013 - 22:57

Tessa:

Geweldig!! Leuk om je verslagen te lezen. Goede terugreis en weer een ervaring rijker!

• 08 November 2013 - 10:05

Dora:

Op veilige afstand heb ik weer een reis door Zuid Afrika gemaakt en zelfs met de witte haai gezwommen!! Marjo wat kun je het toch goed voor ons "visualiseren", wij genieten ervan! Nog fijne dagen en, helaas, een goede thuisreis!

• 09 November 2013 - 16:19

Jose En Huub:

Hallo Marjo

Zojuist je hele verhaal gelezen! Nou zeg, ik zou ' s'nachts geen oog dicht doen, geloof ik. Uit angst wat er de volgende dag allemaal zou gebeuren!
    Mooi hoe je de verhalen geschreven hebt.
    En............ Heb je toevallig niet een reislustige single kunnen strikken??
    Tot ziens
    Huub en Jose