De visjes worden groter - Reisverslag uit Grubbenvorst, Nederland van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu De visjes worden groter - Reisverslag uit Grubbenvorst, Nederland van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

De visjes worden groter

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

11 November 2013 | Nederland, Grubbenvorst

Zo, eventjes een verslag voor de laatste dag. Inmiddels weer een paar dagen terug (afgelopen donderdag weer in NL aangekomen) en morgen mag ik weer naar het werk om de centen te verdienen voor de volgende bestemming (wat dat ook mag wezen).

Nou, het haaienverhaal hebben jullie kunnen lezen. Nadat we in het hotel waren aangekomen, was de rest die Stellenbosch hadden bezocht ook al terug. We zijn in de avond naar restaurant Gold gegaan, in een of ander pakhuis in de haven (zelf nooit kunnen vinden) en daar werken allemaal mensen uit geheel Afrika, dus ook Congo, Namibië, etc. Ook Zuid-Afrika, maar ook andere landen. We kregen dan ook een soort tapas maaltijd, allemaal hapjes van dat land maar aan het eind van de avond behoorlijk gevulde maag. Het smaakte allemaal prima en tussendoor werden we nog getrakteerd op dans en muziek van ook alle stijlen in Afrika. Leuk om te zien. Het gebouw zelf ook, het was een groot pakhuis wat omgetoverd was tot restaurant, dus 4 verdiepingen hoog en best open, dus je kon meekrijgen wat er op de verdieping boven je gebeurde. Apart.
Daarna terug naar het hotel, koffer reorganiseren en hup het bed in, want de laatste dag in Kaapstad werden we om 5:00 uur 's morgens al opgehaald, dus 4:15 uur je bed uit.
Koffer bij een groepsgenoot die langer bleef gedumpt en hup de bus weer in. Het grootste gedeelte van de groep ging mee met deze extra ingelaste excursie en wel naar Hermanus, het mekka van de walvissen. Van september tot en met december komen de walvissen weer terug van antartica en krijgen in het de Atlantische en Indische oceaan jonkies. Ze eten zich eerst in Antartica vol en komen dan naar Zuid-Afrika om daar te baren en de jonkies groot te krijgen voordat ze weer terug gaan naar koudere wateren.

Hermanus is een klein dorp zo'n 2 uur oostelijk van Kaapstad, aan de kust. De meest voorkomende walvissen aan de zuidkust zijn de Bultrug en de Zuidkapers. Zij kunnen wel 15 meter lang worden.
Toen we bij de haven aankwamen stond de boot al klaar en konden we dus meteen de boot op, meteen het mooiste plekje voor op de boot ingepikt en hoppa. En na zo'n 10 minuten varen al de eerste walvis aan de rechterkant. Iedereen al 'wow' 'sooo', etc maar onze schipper vond deze walvis niet actief genoeg en besloot verder te varen..okay. Nou, 5 minuten verder de boot weer stil kwamen we 2 Zuidkapers tegen, een moeder met jonkie, het jonkie was zo'n 8-9 meter lang 'maar'. En waren we meteen getuige van een zeldzaamheid, het jonkie was een albino. Geen rode ogen, maar wel een witte versie. Die zijn zeldzaam. En die waren wel actief. Moeder lag vaak op de rug te relaxen en de 'kleine' probeerde er dan overheen te klimmen. Ook waren ze volop bezig met hun staart en hun vin op het water te slaan. Gigantisch mooi uitzicht. Daar hebben we wel zo'n 45 minuten stilgelegen om dat aanzicht te aanschouwen. De walvissen zelf waren ook erg nieuwsgierig en kwamen zelfs voor onder onze boot gezwommen, zo'n 2 meter onder ons, geweldig.
Op de terugweg zagen we zowel links als rechts verschillende walvissen, waarvan sommigen ook 'breaching' deden ofwel uit het water springen en op de rug knallen. Helaas te ver weg voor een foto, maar machtig gezicht.

Voldaan (en sommigen eindelijk overtuigd waarom vroeg op te staan), weer terug richting Kaapstad. Daar werden we bij de Waterfront afgezet, een gebied aan de haven met allemaal winkels, restaurantjes en barretjes. Daar begon het ook te regenen, dus winkelen was goed alternatief. Het was zelfs zo bewolkt dat je de tafelberg helemaal niet zag. Gelukkig hadden we die 2 dagen eerder gedaan, want die dat was ie dus gesloten. Om 15:00 uur zou de boot naar Robbeneiland vertrekken, de gevangenis waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten.
Na de laatste souvenirs te hebben ingeslagen en een hapje te eten gingen we richting het vertrekpunt voor de boot om daar te horen dat ivm sterk opkomende wind onze boot geannulleerd is, dus helaas moeten we Robbeneiland dan maar bewaren voor een volgend bezoek. Wel jammer, maar ik hoorde dat het flink commercieel is dus om nou te zeggen dat het een gemist hoogtepunt is, kan ik niet zeggen. Maar ik wil het wel een keertje zien, is toch behoorlijk geschiedenis geschreven daar.

Nou, toen maar terug naar het hotel lekker douchen nog en toen wachten tot de bus ons oppikte om naar het vliegveld te gaan. Bij het vliegveld aangekomen de laatste Afrikaanse Randen opgemaakt en om 0:30 uur vertrok onze vlucht.
Netjes ieder zijn eigen stoel opgezocht....bleek dat het vliegtuig maar half vol zat. Na het opstijgen dus gauw verhuist en had ik een overvloed aan luxe en een hele rij voor mezelf. Heerlijk platliggen dus en muziek luisteren. Volgens mij zelfs een beetje geslapen en dat is voor mijn doen uniek in een vliegtuig. Maar het is wel de meest relaxte vlucht die ik ooit gehad heb en dan nog meteen eentje van 12 uur. Perfecte afsluiting van een leuke vakantie weer.

Zeker een land waar ik nog een keer terug kom. Soms tegenstrijdig, mooie landschappen, mooie mensen maar 's avonds mag je niet alleen over straat omdat je dan meteen overvallen wordt. Wat overigens 1 van ons in Kaapstad bijna is overkomen gewoon midden op de dag in het drukke centrum (kon nog net op tijd een hotel binnen vluchten) en een dame die verlenging had is bij de pinautomaat overvallen en binnen 10 minuten 4000 Rand (zo'n 300 Euro) van haar rekening gehaald. Heel raar dus.
Maar ondanks dat, een geweldig land, geweldige cultuur en supermooie beestjes.

Nou, dit was het dan echt. Een volgende grote reis (behalve de cruise weer) staat nog niet gepland, dus binnenkort maar weer eens de boekjes doorspitten voor nieuwe inspiratie.

Groetjes en tot de volgende keer!
Marjo

Ps, ik zal wat foto's bij dit verslag plaatsen waaronder ook van de haai en walvis. Mocht je er niet van houden, dan ben je dus gewaarschuwd bij deze.

• 11 November 2013 - 20:48

Kim:

Waaaaaaaaaaaauw!!! Het is mijn grootste droom om walvissen te zien en te genieten van deze waanzinnig mooie dieren! Ik ben helemaal niet jaloers ;-) Echt helemaal te gek die avonturen van je! Dank voor de coole reisverhalen en tot snel. Succes morgen met weer 'opstarten'.

• 11 November 2013 - 22:50

Jacqueline Kors:

Hoi Marjo,
    wat een prachtige reis weer, dank je wel dat ik mee mocht door jouw verhalen!
    Liefs Jacq

• 12 November 2013 - 14:15

Tante Truus:

Wat weer geweldige verhalen van je reis. Marjo bedankt hiervoor en sterkte met het starten van je dagelijkse bezigheden. Het zal wel even wennen zijn.
    Groetjes, oom Hay en tante Truus

• 13 November 2013 - 10:15

Harold:

Wauw prachtige reis hoor !!! kan niet wachten op de foto's van de "visjes" reuze benieuwd!!! Misschien zelfs wel een mooie reis voor ondergetekende....ben ook nieuwsgierig hoe het is gegaan met de Single maar niet alleen reisgroep!! Groetjes Har