Viva a Mexico - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Viva a Mexico - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Viva a Mexico

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

28 Juli 2014 | Mexico, Mérida

Hola, eens eventjes een berichtje uit Mexico.
Eerst eventjes stilstaan bij hetgeen afgelopen week gebeurd is met MH17 waar ik zelf ook een paar keer mee gevlogen heb. Bij vertrekhal 3 is er geen ontkomen aan en bij de ingang ligt een grote zee aan bloemen, teddyberen, tekeningen, kaartjes, kaarsjes en nog veel meer indrukwekkende dingen. De herdenkingsplek is groot en je wordt er even stil van.
Voor het eerst in mijn leven dan ook nerveus om het vliegtuig in te stappen. Je denkt toch continue aan wat die mensen wel niet tegemoet zijn gevlogen en iedereen heeft het er dan ook wel over in het vliegtuig.

Maar hoe vreemd het ook is, onze vlucht is prima volgens schema verlopen. 10 uur na opstijgen in Amsterdam zijn we geland in Houston, Texas. Houston we have a problem....maar niet die dag gelukkig. Na een megarecord snel door de douane komen nog even wachten op de vervolg vlucht naar Cancun. Daar werd de groep al wat zichtbaarder omdat er een groep van families van Sawadee mee was en onze groep van Fox.

Na een 2 uur durende vlucht die ook voorspoedig verliep dan eindelijk aangekomen in Cancun, Mexico. Waar de meeste toeristen meteen de grote resorts invluchten om er vervolgens na een periode van 1 of 2 weken vetmesten weer terug naar de luchthaven kruipen. Nou niet voor ons, want we hebben een druk schema af te leggen.
Op de luchthaven stond onze reisleider Jeroen ons al op te wachten. Een rondtrekkende reisleider die hiervoor in China was geweest en nu dus met ons 2 weken op stap is. Lijkt een beetje op Marco Borsato om het zo maar te zeggen.
Dus meteen de bus in voor een korte rit naar ons hotel. Dat lag in Cancun centrum, ver weg van de all-inclusive resorts. Onze groep bestaat uit 15 mensen. Letterlijk 2 dagen voor vertrek heeft nummer 15 zich nog aangemeld, hoezo last-minute.
De groep is grotendeels bestaande uit 30-ers waarvan ik nog niet de oudste ben en ook niet de jongste. Een leuke groep op het eerste gezicht.

Bij het hotel aangekomen werden de koffers zoals gewoonlijk weer netjes naar onze kamer gebracht en toen hebben we ons met 16 in een klein busje gepropt en zijn we naar een restaurantje gegaan...een Mexicaans restaurantje...jaja die hebben ze hier ook ;-)
Daar kregen we meteen een cocktailtje van het huis...nou dat is gewoon onbeschoft om af te slaan, dus de eerste Marguerita is een feit. Niet echt veel honger, dus maar een heerlijke taco besteld voor weinig geld. Yum yum. En overal tortilla chips bij met quacamole.

Zoals in dit soort landen wel eens gebrek aan organisatie is, was het busje vergeten ons te komen halen en zijn we terug gelopen naar het hotel. Zo´n 2-3 kilometer.

Toen naar de kamer voor een korte nacht. Niet omdat we heel vroeg weg moesten maar gewoon omdat ik om 4 uur klaarwakker in bed lag. Zoals de meesten.

Om 7 uur beneden naar het ontbijt...achteraan in de file aansluiten....dus niet. Toen eventjes naar de supermarkt gelopen voor een makkelijk ontbijt.
Daarna de bus in. Eerst naar het stadje Valladeros, een mooi klein stadje voor onze koffiepauze. Echter niet voor ons. Iemand uit de groep had ivm annulering van een andere reis al een week Mexico erop zitten en was hier al geweest maar niet alles kunnen zien. Dus toen zijn we met een paar met een sneltreinvaart naar de eerste Xenope gegaan, een natuurlijke bron waar vroeger de Maya´s vaak in offerden. Nou, als dat geen mooi zwembad is, al was hier het water niet echt zuiver. Maar ja, eerste sightseeing is een feit.

Toen terug de bus in voor een hoogtepunt van Mexico, Chizen Itza. Een groot Maya-complex wat op de Unesco erfgoedlijst staat wat ook een van de zeven nieuwe wereldwonderen te gaan...check, weer een van de lijst.
Na alle waarschuwingen dat het giga druk is en ook niet meer toegangelijk voor mensen om de tempels te beklimmen had ik wel een beetje schrik dat het zou tegenvallen. Maar niets is minder waar.

Eerst door de meute, niet-opdringerige verkopertjes (ze vragen netjes en bij nee druipen ze meteen weer af) om vervolgens bij de hoofdtempel uit te komen, de piramide van Kukulcán. Daar kent iedereen Mexico wel van.

En ook hier, net als bij de inca´s de indrukwekkende verhalen van de maya-tijd hoe zij deze gebouwen bouwden met grote precizie en met intellegentie. Op 21 maart en 21 oktober zijn er zo´n 20.000 man die bij deze piramide staan. Dit omdat dan rond 17 uur de zonsondergang precies de zon laat zien in de vorm van een slang die de tempel omlaag kruipt en vervolgens eindigt op de slangenbeelden bij de ingang.

Verdere tempels ook waar men via een waterspiegeling de stand van de zon kon zien en aflezen. Tot op precies alle details en meestal ook gelinkt aan de sterrenhemel.
Mooi om te zien en te horen.

Ook hebben we daar een soort arena gezien waar vroeger een balspel, pokapok (weet niet of je het zo schrijft) gehouden werd. Een spel waar ze een bal van 2 kg hoog door een ring moesten krijgen zonder je handen en voeten te gebruiken, dus met je elleboog of heup.
En als je dan de gelukkige aanvoerder was van het winnende team werd vervolgens als eer je kop eraf geslagen door de verliezende aanvoerder voor wie het een schande was.
Dit om te offeren...nou, ik weet dat ik dan toch wel tegen mijn verlies zou kunnen.

Een mooi complex en ja er waren veel mensen maar viel best mee. En is ook best leuk om te zien want je hebt ze in alle soorten en formaten. Aapjes kijken.
Het hele terrein staat vol met verkoopstalletjes van souvenirs. De verkopertjes hebben een hobby waar ze op zo´n fluitje fluiten wat het geluid van een Jaguar nadoet.....het klinkt alleen alsof ze moeten tuffen maar het laatste er niet uit wil. Dus ik moest mijn best doen om die verkopertjes niet keihard in hun gezicht uit te lachen.
En eentje is er ooit mee begonnen en nu doen ze het bijna allemaal.
Maar ach, ze zijn absoluut niet lastig dus wat maakt het uit.

De temperatuur is 35 graden plus....zeer warm dus. Soms een briesje en als de zon even achter de wolken verschijnt, heerlijk. Maar al met al is het nog goed uit te houden, al loopt het zweet meteen over je gezicht zodra je stil staat.

Daarna proberen weer de bus in te komen, maar we waren net voor de drukte binnen, want toen we op de bus wachten, wachten en wachten, zijn we zelf maar een stuk gaan lopen naar de bus, want anders hadden we daar nog langer dan een uur gestaan zo druk dat het was met auto´s en bussen die het terrein op moesten.

Daarna eventjes in een restaurantje gegeten. Een groot toeristisch ding waar alle bussen stoppen, dus een buffetje. Ach kunt dan ook wat proeven wat je normaal niet zou nemen.
Toen dankbaar terug de bus in...met airco.

Nog een ritje van 2,5 uur naar Merida. Een koloniaal stadje met een geweldige sfeer. Het ademt een beetje Peru met Cuba.
Daar aangekomen ligt het hotel dicht bij het centrale plein waar we dan ook met een aantal mensen heen zijn gegaan. Een gezellige boel en omdat het zondag was, vooral vol met lokale mensen. Een hele straat afgezet met live muziek werd er de hele avond gedanst gewon op straat. Eventjes rond gelopen, nog wat gebouwen van binnen gezien en toen lekker op een terras neergeploft waar de nodige cocktails voor de verkoeling zorgden.

Na de late lunch en het warme weer heb ik met nog een ander busgenootje de avond afgesloten met heerlijke churros met chocoladesaus bij een kraampje in het park...yum yum. Toen nog even bij de supermarkt het nodige vocht voor morgen inslaan en nu dus dit verslag typen.

Sorry voor de lange versie weer, maar ach zijn jullie ook weer op de hoogte.

Morgen verder naar Uxmal en misschien onderweg nog even een plonsje nemen in zo´n typische bron, Xonope.

Dat was ie weer, tot de volgende keer.

Groetjes
Marjo

• 28 Juli 2014 - 08:26

Hera:

Wat heb je het weer mooi beschreven! Super leuk!!
    Wat een indrukken weer, al weer veel gezien.
    Geniet ervan!!
    Groetjes, Frans, Hera, Linda en Marlie

• 28 Juli 2014 - 09:09

Kim:

Die Marjoleintje, je racet in de zesde versnelling door na aankomst! ;)
    Goed te lezen dat je t naar je zin hebt, have fun en geniet ervan
    Groetjes!

• 28 Juli 2014 - 10:36

Marie-Jeanne Hirdes:

Ha, die Marjo,
    Heerlijk die reisverslagen van jou! In gedachten reis ik met je mee en geniet ervan !
    Ik wens je een super reis toe!
    Gr. M-J

• 28 Juli 2014 - 10:46

Susan:

Heerlijk om weer met je mee te reizen. Kom ik ook weer eens ergens :-)

• 28 Juli 2014 - 11:05

Jacqueline Kors:

Hoi Marjo, heerlijk om te lezen en ik zie het verhaal voor me, zo leuk!!!
    Wij zijn in Uxmal naar een lichtshow geweest bij de tempels, vonden we toen indrukwekkend. Ben benieuwd wat jij daar gaat doen.

• 28 Juli 2014 - 16:30

Simone:

Hoi Marjo,
    Dat was weer een mooi verslag hihi. Erg leuk om te lezen en zo te horen heb je weinig tijd om op je gat te zitten. Vanaf morgen ben ik zelf op reis, dus zal ik hoogstwaarschijnlijk je reisverslagen niet meteen kunnen lezen. Ik hoop wel af en toe op wifi te kunnen om te kijken wat je nu weer aan het beleven bent.

Nog heel veel plezier en geniet ervan :)
    Groetjes Simone

• 28 Juli 2014 - 17:57

Nancy :

Hey Meis!!
    Nou zo te lezen verveel jij je niet lol

• 28 Juli 2014 - 18:18

Jose:

Hallo Marjo.
    Geweldig verslag.......meteen de fotoalbum erbij gepakt!
    Jeroen heeft gezwommen in de bronnen; ik alleen met de voeten erin(pas op knabbelvisjes!!)
    Ga je ook naar Campeche? Rest. Marganzo is een aanrader! ... Mooie kerk!
    Geniet ervan.....
    Tante Jose

• 29 Juli 2014 - 12:58

Angelique:

Ha marjo,

Je hebt al meer gedaan dan wij de afgelopen dagen maar hier is het zwembad en de zee ook wel heel aantrekkelijk vooral voor Guus en voor het eten hoeven we niet naar Mexico want we hebben vanavond Mexicaans buffet hier.

Groetjes en amuseer je nog vanuit een ook warm Mallorca.

Angelique bas en guus

• 29 Juli 2014 - 19:04

Door;pap:

Hallo Marjo
    We hebben alles weer gelezen,en de foto's bekeken, de snietsels in Broekhuizen waren lekker,ook gayka vond ze lekker
    Gr Gayka Mam en Pap

• 29 Juli 2014 - 22:26

Willem En Lea:

Hallo Marjo
    Geweldig om je verhaal te lezen, wij kregen vandaag een telefoontje van je ouders dat je weer te volgen bent, dus gelijk ff kijken en lezen. Wij wensen je nog een hele fijne vakantie en wij komen iedere dag hier ff kijken.
    Heel veel groetjes van Willem en Lea.