Flying Doctors - Reisverslag uit Darwin, Australië van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Flying Doctors - Reisverslag uit Darwin, Australië van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Flying Doctors

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

27 April 2017 | Australië, Darwin

Vandaag even een kort verslagje, we hadden vandaag alleen de vlucht van Alice Springs naar Darwin op het programma dus de ochtend vrij. Geen wekker....maar omdat je in het ritme zit toch natuurlijk vroeg wakker. Maar gewoon blijven liggen en rustig aan het koffer weer een beetje gereorganiseerd. Leek wel een ontplofte bom. Nadat ik uitgecheckt had ben ik naar het centrum gelopen en naar de Royal Flying Docter Services gelopen. Voor ons natuurlijk vooral bekend door de tv-serie maar deze serie heeft voor veel extra aandacht gezorgd.

Dat is goed want de overheid betaald een gedeelte maar veel moet van donaties komen.
In 1916 is dhr John Flynn op gedachten gekomen dat vooral de mensen die afgelegen wonen betere toegang tot zorg moeten krijgen. Zo is het balletje eigenlijk aan het rollen gekomen. Ze zijn gestart met een karavaan voortgetrokken door kamelen. Vervolgens kwam er een auto maar toen waren er nog geen verharde wegen dus dat duurde soms ook dagen om ergens te komen en toen kwam het eerste propeller vliegtuigje. Met alleen de piloot en een medicijndoos gingen ze op pad. Telegram transmitters die met een trapwiel moesten worden aangedreven.

Toen Queen Elisabeth hier gekomen is was ze zo onder de indruk dat ze er meer geld voor wilde vrijmaken en momenteel hebben ze een vloot van 66 vliegtuigen verspreid over het land. Voor South Australia komen de meldingen binnen in Port Augusta, in de buurt van Flinders Ranges. Zij schakelen de oproep door naar het dichtstbijzijnde medisch team. Binnen 45 minuten na de oproep moet het vliegtuig in de lucht zijn. Het team moet dus 24 uur per dag klaar staan want ook 's nachts zal er gevlogen moeten worden als dat nodig is, vooral het landen zal dan wel spannend zijn want er zijn niet overal landingsbanen gemaakt. De vliegtuigen hebben een baan nodig van 800 meter, wat vrij kort is. Ook de banden moeten tegen een stootje kunnen want het gros van de landingsbaan is in het veld in de woestijn.
Momenteel is 80% van het land 'gedekt' om 'snel' hulp te verlenen. Het is overigens niet alleen voor de eigen bevolking maar ook voor buitenlanders. Als je iets overkomt in de outback dan kan het zijn dat de Flying Doctors komen. Meestal zal de verzekering dat ook dekken. Zo niet krijg je achteraf wel een rekening maar de hulp wordt niet geweigerd.

In de vliegtuigen zit altijd een piloot en 1 verpleegkundige. Niet perse een arts, de verpleegkundige moet zelf veel kunnen en is ook meteen verloskundige. De vereisten zijn dan ook hoog qua kwalificatie en ook natuurlijk niet bang zijn om te vliegen.
De vliegtuigen zijn uitgerust om 2 brancards en 4 personen mee te nemen. De cabine is een intensive care unit.

Een mooie organisatie.
Na de presentatie en hologram film kwamen we uit bij een (gedeeltelijk) vliegtuig waar je ik mocht. Zeg dat tegen onze groep, het was meteen een speeltuin, heuse scenes hebben we nagespeeld. Inclusief piloot, verpleegster en slachtoffer.
Indrukwekkend en ook leuk.

Vervolgens terug naar ons motel gelopen en heerlijk aan de rand van het zwembad een half uurtje gezeten en toen de bus in naar het vliegveld.
Daar aangekomen bleken we de enigen te zijn, zo ingecheckt dus.
Maar toen we door de douane waren kwam er niet veel bij. Al met al zijn we met 26 passagiers, 5 bemanningsleden in een grote Boeing 737 naar Darwin gevlogen waar er 215 inpassen....had ik dat geluk maar op de terugweg naar NL maar ik ben er bang voor.

Iedereen zat dus aan de raam.
Toen we opstegen kon je mooi over de uitgestrekte vlakte van de outback kijken. Soms 15 minuten vliegen voor je weer een afgelegen huis ziet.

Richting Darwin kwamen de wolken. Temperatuur is 30 graden en klam maar het is hier dan ook subtropisch.
Minder kangaroes maar des te meer krokodillen. Nergens zomaar gaan pootje baden kregen we van de gids te horen.

Na alvast een kleine citytour te hebben gehad kwamen we in de avond aan in ons hotel waar ik in de supermarkt tegenover verse sushi heb gescoord voor op de kamer, even wat simpels.

Morgen naar Kakadu National Park, daar verblijven we in een hotel gerund door aboriginals. Daar is geen internet dus zal nu een paar dagen stil zijn.

Kunnen jullie mooi bijkomen van jullie ijskoude Koningsdag.

Groetjes en tot over een paar dagen!

• 27 April 2017 - 21:23

Marie-Jose:

Hoi Marjo,

Nou het is zeker geen straf om jouw reisdagboek te lezen!
    Veel plezier de komende week !

• 28 April 2017 - 21:17

José En Huub:

Hier in Portugal, Lissabon is het heerlijk.
    Toch nog steeds leuk om je verslagen te lezen, Marjo!