Great Ocean Road - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Great Ocean Road - Reisverslag uit Warrnambool, Australië van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

18 April 2017 | Australië, Warrnambool

Vandaag moesten we alweer vertrekken uit Melbourne, ook weer een leuke multiculturele stad met heerlijk eten van verschillende culturen. Koreaans, Japans, Maleisisch, Thais, maar ook een schnitzelhaus, kortom voor iedereen wel wat.

Maar er staat nog veel meer op het programma dus hop onze luxe bus in die ons de komende 9 dagen door de outback te brengen maar niet eerst zonder goed afscheid te nemen van de zuidkust.

Vandaag staat dan ook de Great Ocean Road op het programma. Zo'n twee uur rijden van Melbourne af begint ie bij Torquay om vervolgens langs kust en stukje regenwoud na 240 km te eindigen in Warrnambool waar ons hotel ligt.

Wat onder andere fijn is aan onze groep is dat ie klein is maar ook iedereen op tijd is dus voor 8 uur waren we al op pad. Na een koffiestop zijn we verder langs de kust gereden waar de surfers weer liggen te wachten in het water op de perfecte golf.

Ongeveer halverwege bij Kennett River zijn we even gestopt omdat daar koala's in het wild leven en er zaten er idd een paar hoog in de bomen. Ze slapen zo'n 21 uur dus moet goed kijken. Maar we hebben er zo'n 5 gezien. Eentje ging op een gegeven moment in een soort happy buddha houding zitten, schattig hoor.
Ze eten eucalyptus maar daar zijn hier zo'n 60 soorten van, zij leven maar in 5-6 van die soorten dus zijn schaars om het zo maar te zeggen. Maar leuk om ze in het wild te zien.
En ook zat de Kookaburra, de grootste van de ijsvogelsoorten mooi in het zonnetje te genieten. Daarnaast ook papegaaien en taketoes. Loont zich wel om soms even om je heen te kijken.

Verder op de Great Ocean Road liggen ook de '12 Apostles' ofwel de 12 apostelen. Inmiddels zijn het er geen 12 meer want door erosie zijn er een paar in zee gedonderd.
Grote zandstenen rotsformaties die in zee staan. Hier heeft het water nog steeds een emerald groene kleur, heel mooi om te zien. Prachtig om dat natuurgeweld te zien.

Verder nog gestopt bij Loch Ard Gorge, als het waren een natuurlijke verborgen baai waar het water met geweld instroomt. Hier hebben we even de klim naar beneden gemaakt zodat je er middenin staat.
En verder nog gestopt bij de Grotto, een soort grot waar je verschillende lagen kalksteen kunt zien die het water door al die jaren heen ingesleten heeft.

En wij hadden geweldig weer, alles stond mooi helder in het zonnetje.

Tijdens het paasweekend moet deze weg verschrikkelijk vol gezeten hebben, maar vandaag ie iedereen weer aan het werk dus wij konden mooi rustig alles bekijken.

Mooie dag weer.
Vanavond nog een hapje eten met de groep en morgen richting natuurpark de Grampians.

Wordt vervolgd dus....