Pisco Sour - Reisverslag uit Lima, Peru van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Pisco Sour - Reisverslag uit Lima, Peru van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Pisco Sour

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjo

28 April 2008 | Peru, Lima

Hola,

Que tal!! Jaja, het is lang geleden dat ik spaans heb gehad. Maar Spaans is in Peru de voertaal. En ik moet zeggen dat het allemaal wel weer een beetje terugkomt. Dus ik kan me nog wel redden met de taal.

Nou alles goed hier in Peru. Gisteren een dagje in Lima rondgekeken. De hoofdstad van Peru met 9 mln inwoners (terwijl er 27 mln in Peru wonen).
De cathedraal bekeken en een klooster. De wisseling van de wacht bij het presidentieel paleis hebben we ook gezien. Het zoontje van de president stond ook toe te kijken in de deur opening. Gistermiddag heb ik de Peruaanse specialiteit Cebicha Mixta gegeten. Een schotel met gemarineerde rauwe vis en veel uien (slaap toch alleen op de kamer), was wel te eten.

In het klooster zijn we nog in de tombes geweest. Nou weet ik dat ik bij Nelipak meer in de orthopedische hoek zit, maar om dat nu op vakantie ook te zijn....Daar lagen dus gewoon de schedels en botten (wel gesorteerd, dus je had hier ook een femor en tibia) gewoon open en bloot.

In middag hebben we de lokale bus genomen (met een kleinere groep en een lokaal iemand die ons s morgens had rondgeleid). Een leuke ervaring. Deurtje van het busje gaat open en hup zo n 7 westerlingen erin gepropt. Nu is de gemiddelde Peruaan een stuk kleiner, dus iedereen gebukt in dat busje. Sommigen vonden het zielig en wilden al opstaan voor ons, maar nee, wij zijn toerist en passen ons aan, dus wij doen het op de Peruaanse manier. En dan, goed opletten wanneer de gids eruit springt, want dan moeten wij er ook uit. Maar dat is allemaal goed gegaan. Kosten waren 1 sol p.p. wat zo n 25 eurocent is.

Voor cola hebben ze hier een alternatief: Inca Kola. Een mierzoet felgeel drankje is wel te drinken, maar lijkt niet op de cola zoals wij hem kennen.

Tja en vandaag dan om 4.00 uur vertrekken met de bus. Onderweg naar de Balestas Islands, de Galapagos eilanden van Peru. Een stuk goedkoper dan de echte eilanden. Daar leven pinguins, zeeleeuwen en weet ik hoeveel vogels samen. Zo erg dat je moest bukken om de vogelpoep te ontwijken, want ze vliegen met zwermen over je heen. En de zeeleeuwen hadden net pas 2 maanden jongen die net leerden zwemmen. Dat gaf een leuk gezicht dus.
De reis erheen was ook leuk. Met een speedboot erheen. En die dingen gaan hard en komen met een klap op het water terug. Sommige mensen hadden zich al voorbereidt en hadden van te voren een pilletjes tegen zeeziekte ingenomen. Want als je er aanleg voor hebt, dan was dit wel een geschikt moment. Het leek net Peking Express: es una carrera, mas rapido por favor!!

Verder zijn we vandaag doorgereden naar Pisco en Ica. Hier is in augustus afgelopen jaar nog een aardbeving geweest die heel veel verwoest heeft. Sommige mensen wonen nu nog in tenten. Het was altijd al een arm stukje Peru en daarom heeft men veel huizen gebouwd van niet-gebakken bakstenen. Deze vallen door de regen en de combinatie van de aardbeving zo ineen. Dat kon je wel zien. De huisje die nog overeind staan is niet echt een huisje te noemen. Het zijn 4 rieten wanden en dan wat takken als dak. Ook is er niet altijd water beschikbaar.

Na Pisco zijn we doorgereden naar Ica, de woonplaats van FarFan van PSV (zijn ze hier ook heel erg trots op).
Dit is de woestijn met enorme zandduinen. En die zandduinen zijn gloeiend heen om er met open schoenen doorheen te lopen. Maar ja, voor een mooie foto moet je wat over hebben.

Daarna zijn we nog naar een destilleerder gegaan die Pisco maakt, de lokale brandy (jenever). Een klein familie bedrijfje, waar ze druiven nog met de voeten plattreden. En daarna natuurlijk een kleine proeverij. De bekendste vorm is de Pisco Sour, een mix van Pisco, suiker, water en eiwit. Behoorlijk sterk goedje.
Velen hebben daarna een fles ingeslagen, maar ik heb het lekker bij verse mango-jam gehouden, hmmm. Ze hebben hier ook lekkere mango of papaya milkshakes.

En vanavond slapen we in Nazca. Morgen gaan we in kleine cessna vliegtuigjes (waarvan er vandaag al een vliegtuigje een noodlanding heeft moeten maken) over de beroemde Nazca lijnen. Dit zijn figuren in de woestijn, sommige wel 250 mtr breed, waar men nu nog niet weet hoe ze er zijn gekomen en waarom ze er zijn. Men denkt nu dat het te maken heeft met een oude inca astonomische kalender. Dat het dus gelijk staat met de sterren en de jaargetijden. We gaan het zelf morgen zien. Misschien dat wij dan de logica kunnen ontrafelen.

Kortom, we hebben al een hoop gezien en gedaan. Maar nog veel meer moet er komen.

Verder is het eten goed te doen in Peru (je moet wel opletten met wat je eet en waar je het eet, want je kunt er behoorlijk last van krijgen). Het hotel waar we nu zitten ziet er wel leuk uit. Mijn kamer had water, maar helaas geen warm. Kan gebeuren, maar in een woestijn is dat dan nog niet zo heel erg want verkoeling is wel lekker.

Qua veiligheid is het ook goed te doen. Je moet alleen niet ´s avonds alleen op straat lopen. Maar onze gids gaat overal met ons naartoe, dus dat komt wel goed.

De USB connecties hebben ze hier helaas nog niet uitgevonden, dus ik kan helaas geen fotos plaatsen. Als er een mogelijkheid is, dan zal ik het doen, want er zitten een paar mooie tussen (Harold-Alike, ook eentje voor jullie - meer werk gerelateerd zullen we maar zeggen).

Het internet is verder in de meeste hotels gratis, maar niet altijd even snel.

Dus daarom ga ik nu stoppen.

Groetjes en tot de volgende keer maar weer.

Marjo

• 28 April 2008 - 06:41

Nancy:

Hee wereldreizigster!
    Heb net je beide berichten zitten lezen. Klinkt allemaal geweldig en indrukwekkend. Ben idd ook benieuwd naar foto's, maar dat komt anders wel bij terugkomst.
    Geniet er van en zit alweer te wachten op je volgende verslag.

Hugs, Nancy

• 28 April 2008 - 06:42

Harold En Alike:

Ola Senorita, donde esta?
    Nou zo te lezen heb je het wel naar je zin, leuk hoor! Vooral de vogels vond Alike erg leuk! We verslinden je verslagen en kijken uit naar de volgende!!

veel plezier, Harold en Alike

• 28 April 2008 - 06:50

Marie-José:

Zo te lezen heb je het goed naar je zin en is Peru een goede keus geweest.
    Je beschrijft het op een leuke manier,we kunnen ons er wel wat bij voorstellen...
    Geniet er van en tot een volgende keer!

Groetjes, Ron en MJ

• 28 April 2008 - 07:22

Lon:

Hey MArjo,

Klinkt goed hoor allemaal, zit errug jaloers te wezen hier. O leuke bijkomstigheid, het regent hier nu echt heeeeel hard en we gaan van 24 gr. in een dag naar 13 gr. BRrrrrr.

Groetjes Lon

• 28 April 2008 - 07:28

Dora Garson:

Je bent nog maar net weg en nu al zo veel indrukken van je vakantieland, geweldig. Zo te lezen krijg je niet alleen de mooie dingen te zien, maar krijg je ook wat mee van de andere kant van je gastland. We blijven graag op de hoogte! Groetjes,

• 28 April 2008 - 09:03

Hay En Truus:

Weer een heel verhaal! Leuk om te lezen. Zo'n goedkoop openbaar vervoer willen we hier ook wel. Kun je niet wat regelen? Hanna en Tijmen hebben we momenteel hier op vakantie. Helaas regent het al de hele morgen en moeten we ze dus binnen bezig houden. We gaan vanmiddag maar naar een binnen speeltuin.Ben benieuwd hoe het in de woestijn is. Veel plezier en tot het volgende bericht. Pas goed op jezelf.

• 28 April 2008 - 12:27

Susan:

Hoi Marjo,

Leuk je verhalen te horen. Ook de film begint bij mij weer te draaien.

Even over de specialiteiten van het eten. Je mag de Cavia niet vergeten! Of waag jij je er niet aan. Verder zou ik vooral geen maaltijd soep nemen, want voordat je het weet heb je een kippepoot in soep liggen.

Op naar the sky (Nasca lijnen) en we horen het wel weer.

Veel plezier.

groetjes Susan

• 28 April 2008 - 15:10

Kim:

Marjo, geweldig om je avonturen te lezen...zo reis ik ook een beetje mee. Hoe warm is het daar nu? Geen last gehad van jetlag?

• 28 April 2008 - 16:40

Mam En Pap:

we hebben jou spannend bericht gelezen hier is alles goed. Gaika krijgt veel aandacht.Let goed op jezelf.Geniet er van,en wij wachten alweer op het volgende verslag

mam en pap en een poot en knuffel van gaika

• 28 April 2008 - 17:09

Miranda Vervoort:

Ha Marjo!
    Net een paar dagen weg en al zoveel meegemaakt. Dat belooft wat voor de komende tijd :-) Ik vind het errug leuk je verhalen te lezen en zit al te wachten op het volgende deel....
    Heel veel plezier.
    Groetjes,