Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Arequipa

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjo

02 Mei 2008 | Peru, Arequipa

Hola amigos!!

Jaja, bijna iedere gids bombardeerd ons meteen als vrienden (now listen my friends). Wel geinig.

Nou, er is weer internet en er is weer water. Dus weer eventjes een berichtje van mij.

Ten eerste de rit van 10 uur. Dat viel reuze mee. Het landschap hier is zoals ik nog nooit gezien heb. Iedere bocht levert een ander plaatje op met andere kleur bergen en oceaan.
We hebben in het plaatsje cemana gegeten. In Peru zijn ze niet zo gewend aan mensen en zeker niet als je met meerdere mensen komt eten. Ofwel als je een voor- en hoofdgerecht besteld, kan het zijn dat je eerst het hoofdgerecht krijgt en dan de soep, of zels tegelijk. Ik was tijdens de lunch de laatste die zijn eten kreeg. Dus terwijl de anderen al door hun lunch heen waren, kreeg ik nog eens een bordje. Want tja, het gaat allemaal niet zo snel.

In het hotel in Arequipa aangekomen bestelden we een eenvoudige tosti. Nou zouden we die in Nederland zo op tafel hebben staan, hier moeten ze nog eerst de kip slachten, want het duurt een eeuwigheid. En ze kunnen maar 2 tosti´s tegelijk aan, daarna moeten ze bijkomen en beginnen aan de volgende tosti. Dus voor een simpele tosti tel maar makkelijk een half uur voordat je hem op je bordje hebt (maar is dan wel lekker want honger heb je dan wel).

Voordat we bij Arequipa waren hebben we nog in een mammoet file gezeten. Jaja, die kon zo uit Peking Express komen. Maar het viel wel mee. De buschauffeur gaat gewoon in de bochten inhalen. Mocht er een tegenligger komen, dan remmen we toch en gaan we naar rechts.

Bij het hotel aangekomen bleek dat de druk van het water te weinig is, dus niemand mocht zich douchen. Lekker na zo´n lange rit.

Gisteren morgen zijn we eerst naar het Monestario Santa Catalina geweest. Een klooster midden in de stad, waar de rijkste nonnen zaten. Er zitten er nog zo´n 20, maar die zie je niet. Een mooi complex met nog mooiere kleuren. Levert dus mooie plaatjes op.

Daarna gegeten op het balkon van de Plaza de Armas. Nou heet ieder plein in Peru zo, maar die van Arequipa is mooi met daaraan een kathedraal en een beetje Spaanse invloeden.

Na de lunch vrije tijd en toen ben ik met nog 2 anderen van de bus naar een winkelcentrum gegaan. Dus de eerste souvenirs zijn binnen. Daarna zijn we naar de mummie Juanita gegaan. Arequipa is op Lima na de grootste stad van Peru. Het ligt omgeven door 3 vulkanen. Op 1 van die vulkanen is in 1996 een inca-meisje gevonden. Doordat de eeuwige sneeuw op de vulkaan (ongeveer 6000 km hoog) het lichaam goed bewaard heeft, is dit de best bewaarde mummie ter wereld (althans dat zeggen ze en ik geloof ze dan maar). In de tijd van de Inca´s geloofde men dus dat men offers moest brengen aan de vulkaan om de vulkaan niet boos te maken. Er werden dan kinderen geofferd omdat deze nog puur zijn. De mooiste kinderen zijn eruit gepikt, want voor de familie was dat een eer. Deze kinderen werden dan met alcohol (vanwege de hoogte bovenop de vulkaan is dat hetzelfde effect als gif) verdoofd en vervolgens met een klap op hun hoofd gedood. Vervolgens werden ze geknield in een gegraven gat gezet met de mooiste kleding en offers eromheen. Het verhaal is dan dat de kinderen die geofferd worden zelf een god worden.

Juanita is een meisje van 12 of 13 die ze dus vrij recentlijk hebben gevonden. Het vlees zit er nog aan dus ze is een belangrijk object voor alle onderzoekers. De mummie ligt in een vrieskast van min 20 graden en je kunt haar dus bekijken (ze was net 2 dagen terug van onderzoek).

Daarna nog een terrasje gepakt met een inka-kola. Een mierzoet geel drankje, lijt niet op cola, maar ze noemen het zo.

´s avonds bij een Turks restaurant gegeten.

Vanmorgen de reality tour. Dit was vrijwillig en je kon dus in de achterwijken van Arequipa een kijkje nemen. De mensen zijn hier enorm arm en verdienen maar zo´n 100 sol (Eur 25) per maand als ze al werk hebben. Er zijn veel projecten opgestart zoals samen koken en op de kinderen letten.
Daar hebben we dus een andere kant van Peru gezien. Mooi maar wel arm. Ook zijn we op de lokale markt geweest waar de honger soms van over ging, want vooral bij de slager hoef je vaak je fantasie niet te gebruiken om te weten wat het is.

Vanmiddag weer vrij en toen ben ik nog wat in het centrum rondgelopen. Vervolgens ben ik op het Plaza de Armas gaan zitten op een bankje tussen te Peruanen. Mooi weer en mooi mensen kijken, dat is pas vakantie. Je ziet van alle soorten Peruanen, traditioneel geklede tot westers geklede vrouwen (maar dan net niet).

Vervolgens kwam er iemand met een grote ton langsgelopen en besteld een oud mannetje een ijsje. Dus ik ook een sol gegeven (Eur 0,25) en toen kreeg ik nog de helft terug en een ijsje met 3 bolletjes. Nou, hier kan Tetje wel wat van leren.

Vervolgens even de kathedraal ingegaan en terug naar het hotel. Onderweg ben ik nog even langs de groenteboer geweest voor een kilo mandarijnen. Jaja, voor het mega bedrag van Eur 0,25 en dan ben ik waarschijnlijk nog opgelicht.

Momenteel is er nog niemand die last heeft vna de hoogte, sommigen doen het rustig aan, maar dat lijkt me meer door de leeftijd te komen. Morgen gaan we klimmen naar 5000 km. Dan moeten we dus wel coca bladeren kauwen want dan kun je behoorlijk last krijgen. De hotels hebben daar ook zuurstof voor degene die het nodig hebben.

Ik weet dus niet hoe het zal zijn qua internet want we zijn ook al gewaarschuwd dat we 3 dagen niet kunnen pinnen. En dat kan tegenwoordig bijna overal. En warm water is hier al een probleem, want je kunt gerust de douche een 15 minuten aanzetten, dan heb je kans dat je of aan het koude water gewend raakt of een beetje lauw water krijg.

Vanavond gaan we met de hele groep eten. En jaja, we gaan de Cuy proberen, ofwel de cavia. Ik heb al met 2 anderen een deal gemaakt dat we een bordje bestellen en dan proeven maar wel een ander hoofdgerecht ernaast te hebben. Ben benieuwd.

Verder is Peru niet echt super goedkoop voor toeristen. Nog steeds goedkoper als in Nederalnd want onder de Eur 10,- heb je een voor- en hoofdgerecht.

Zo, ik ga eens stoppen. Ga de Limburger lezen om te kijken of er nog wat spannends is gebeurd.

Groetjes en tot het volgende bericht!!

Marjo

• 02 Mei 2008 - 05:46

Harold En Alike:

Ola....mooi verslag weer valt wel op, veel (oud)dood, reuze interesant hoor....maareh de Cavia laat ik ff voorbijgaan!! Gelukkig hoef je niet te liften of een slaapplek bij de locals te zoeken!! Kijken uit naar het volgende report!!

grtz Harold en Alike

• 02 Mei 2008 - 08:23

Susan:

Hoi Marjo,

Gaat reuze goed daro, niet? Ik moet wel lachen elke keer, want ik weet precies wat je meemaakt. En die cavia... is maar goed dat je een extra gerecht besteld hebt want het is Nodig! Vrolijk zul je er zeker niet van worden.

Veel succes op de Machu Pichu (of hoe je het ook schrijft)

Tot het volgende bericht.

• 02 Mei 2008 - 19:07

Mam En Pap:

Hoi Marjo
    We hebben jou verslag weer gelezen.Het bevalt je goed.Niet te veel afvallen,anders kent gayka jou niet meer.Hier is alles goed.We kijken weer uit naar het volgende bericht

groetjes mam en pap en natuurlijk gayka

• 02 Mei 2008 - 21:30

Huub En José:

Ha, die wereldreiziger!!!!
    nou zeg, wat een verhaal; wil ik net gaan vertellen dat wij (Huub en Ik) net thuis zijn van onze vakantie aan het Gardameer in Italie. Bijna!"!!! net zo avontuurlijk dan jouw reis. Geweldig wat je allemaal meemaakt en ziet. Ik heb nog niet alle verhalen gelezen, doe ik morgen;
    Marjo, leuk dat we mee mogen genieten van je reis.
    Take care of yourself!!!
    groetjes uit Broekhuizenvorst
    Huub en José

• 03 Mei 2008 - 13:01

Angelique:

leuk om te lezen en dat het land zo goed bevalt.
    Alleen dat afwachten of je water hebt is niks voor mij en die Cavia laat ik ook maar staan.

Straks naar de kermis in Maasbree en dan zit het lange weekend er alweer bijna op.

Groetjes,

Angelique

• 05 Mei 2008 - 10:33

Angela:

Mooie verhalen zeg! Lonn heeft op koninginnedag een dochte gekregen - KATO. Alles is prima met ze. Geniet er nog van je vakantie. Gr Ang