Lady Aurora - Reisverslag uit Skåland, Noorwegen van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Lady Aurora - Reisverslag uit Skåland, Noorwegen van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Lady Aurora

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

08 September 2021 | Noorwegen, Skåland

Neem een hele grote portie geluk, geen wolken, een uitbarsting van de zon (misschien doordat het bij jullie zo warm is) zodat er een goede zonnewind is, goede locatie, geen lichtvervuiling, des te donkerder des te beter, verschillende voorspellingen app en geduld en misschien heel misschien zie je dan een magisch verschijnsel in het licht, het noorderlicht. Meestal zichtbaar in het hoge noorden maar als het heel sterk is kun je het vanaf de Waddeneilanden zelfs zien, volgens mij was dit afgelopen jaar nog het geval. Er is overigens ook een zuiderlicht, hetzelfde maar dan aan de onderzijde van de aardbol.

De hele dag bijna geen blauwe lucht gezien alleen wolken, en ineens zag ik bij een van de Aurora (noorderlicht) apps dat de wolken minder zouden worden….hmmm gelukkig heb ik geen buren naast mijn kamer dus continu naar buiten en weer naar binnen. Toen zag ik op een andere app dat de scherpte van het licht vanuit het westen naar hier kwam, toch maar weer naar buiten om 23:45 uur. Tandjes natuurlijk wel al gepoetst.
Dit hotel ligt op een eilandje naast het eilandje, dit is op Senja een van de meest ideale plekken om het licht te kunnen zien, enige verlichting is van het hotel. En over de rotsen boven het water zij een soort steigers van hout gebouwd met een hutje waar picknickbanken staan uitkijkend richting het noorden waar het meestal vandaan komt. Dat ligt net weer om de hoek waar de verlichting hangt dus dat is ideaal voor het noorderlicht te kunnen zien.

Er waren nog twee andere mensen aan het kijken maar die gingen om 0:00 naar binnen, nooit doen eerst op je apps kijken. Want letterlijk nog geen 5 minuten later begonnen zich een soort Bob Ross wolken te vormen, geen natuurlijke vormen. Een ovale streep wolk die overging naar een soort poeder gordijn…..en ja hoor dat was lady Aurora in de making.

Mijn telefoon camera pikte het licht goed op.
Het was goed zichtbaar maar nog steeds niet zo sterk als dat je altijd in de boekjes ziet. Vooral lichtgroen en een beetje rood/oranje op een gegeven moment.
Nou zie de foto’s maar. Na een half uur kwamen er echte wolken overheen en toen zag je het mondjesmaat nog maar toen ben ik naar binnen gegaan.
Nu kan het gerust weer terugkomen of wegblijven, dat is niet voorspelbaar.

Maar deze bonus kan ik zeer zeker alvast in mijn zak steken. Het blijft magisch om te zien en we gaan voor nog vele mooiere diepere varianten hopelijk deze vakantie.

• 08 September 2021 - 06:28

Dian:

Wauw, nog maar net daar en dan pik je dit toch al mooi mee!

• 08 September 2021 - 06:31

Claudia:

Wauw!! Wat super gaaf!! Echt geweldig! Die kan je vast in je zak steken! Heel fijne vakantie verder!

• 08 September 2021 - 13:04

H.van Rensen:

Geweldig Marjo dat je dit mee kon beleven.
    De vakantiereis kan niet meer stuk!!
    Gr. oom Hay en tante Truus

Lilian Vorbach :

Zo bijzonder!

• 08 September 2021 - 15:54

Kim:

Heel erg cool, ik had ook een dansje van geluk gemaakt ;)

• 09 September 2021 - 20:21

Simone:

Dat is gaaf. Dit pakken ze je niet meer af. Het is prachtig.