Senja - Reisverslag uit Skåland, Noorwegen van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Senja - Reisverslag uit Skåland, Noorwegen van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Senja

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

08 September 2021 | Noorwegen, Skåland

Senja
Weersvoorspellingen voor vandaag op Senja, hele dag regen en dat is ook zo gebleken. Soms een ‘droog buitje’ tussendoor maar vanmiddag gingen de sluizen dan ook echt helemaal open. Maar evengoed een mooie dag gehad, alle highlights van dit eiland gezien.
Eerst naar Bergsbotn, een mooi uitzichtpunt over het Bergsfjord, vervolgens via bergpassen en ook veel kustwegen door naar Tungesenet. Via een wandelpad en over de rotsen een prachtig uitzicht tussen het Steinfjord en het Erdfjord waar door en en vloed verschillende waterpoelen ontstaan in de rotsen en een mooi uitzicht op het Okshornan berggebied.
Toen via de toetisten weg verder naar het witte zandstrand van Ersfjord, prachtig maar voor zwemmen heb je wel wat ijstraining nodig wat het was echt arctisch koud.
Om de een of andere reden hebben ze daar een kunstenaar een gouden toilet laten bouwen, geinig maar heel veel toegevoegde waarde had het niet.
Toiletten zijn hier overal heel goed geregeld en mocht je het niet kunnen op houden er zijn genoeg afgelegen plekjes om te stoppen. Hooguit een trol of een rendier die aan je bot kriebelt.

Ik wilde eerst een wandeling hier in de buurt maken maar de grond is compleet doorweekt en glad. Lijkt me geen strak plan om daar in mijn eentje de bergen in te gaan.

Daarom ben ik toen van het noorden van het eiland naar het zuiden gegaan naar het Anderdalen National Park. Een park met zo’n 124 vierkante km aan pracht en praal. Can het kustgebied met enorme steile bergpieken tot in het binnenland een wat meer afgerond zachter gebied. Ik snap dat hier de trollen mythes ontstaan zijn want het lijkt net Friezen landschap maar momenteel met weinig sneeuw. De sneeuw op de toppen ligt er nog wel. Diverse bergpassen bedwongen met mijn ‘autootje’ die zeer goed bestand is tegen de bergen en ook de stukken waar veel gaten in de weg zijn. Heel af en toe kom je een ienie mini dorpje tegen en dan zijn het echt iets van 300 inwoners maximaal. Ze leven veel van vis wat logisch is. De atlantische zalmkwekerijen zie je overal en de jaarlijkse skrei trek, een kabeljauw die vooral in de arctische wateren rondzwemt. Maar je ziet geregeld huisjes dat je je afvraagt hoe je er überhaupt met je auto bij kunt komen. Zo enorm afgelegen.
Ik heb vanmiddag ook maar even getankt terwijl mijn tank nog lang niet leeg was. Weinig tankstations op dit eiland en alhoewel de afstanden niet heel groot zijn, door de bergpassen duurt het wel even voor je er bent.

Ook weer even met een mooi berg landschap op de achtergrond mijn knäckebröd lunch opgegeten en verder door het mooie landschap. De nazomer is volop bezig niet dus een volledig kleuren pallet nu te zien.

En ja gisteren lag er eentje als carpaccio op mijn bord vandaag ben ik onderweg 2 overstekende rendieren tegen gekomen. Toch indrukwekkend met hun volle gewei er nog op. Dit waren twee mannetjes. Er zit haar op hun gewei maar omdat ze met hun gewei tegen de bomen schuren tegen de jeuk van die haren stopt de doorbloeding en dat is ook de reden waarom het er jaarlijks af valt. Het nieuwe gewei is dan wel weer meestal groter en sterker.

Op de terugweg kwam de hemel letterlijk omlaag, weg bergen en in de regenachtige wolken.
Even bij het trollen museum gestopt, althans op de parkeerplaats. Een tijd terug is hier een grote brand geweest en nu stelt het weinig voor als een paar lelijke poppen. Het was dicht vandaag.

Vervolgens naar Gryllefjord gereden ook weer een vissersplaatsje van waaruit zomers de boot naar zandende vertrekt. De laatste boot van dit seizoen was afgelopen zondag, dus ik moet omrijden via het vasteland. Ik kom daar vrijdag aan.

Vanuit Gryllefjord ook naar het kleine dorpje Torsken gereden aan het einde van dat fjord. Een klein dorpje met een typisch Noorse kerk.
Ik weet dat Pippi Langkous niet van Noorwegen is maar in dat sfeertje was het wel.

Vervolgens terug gereden naar het hotel, hapje gegeten en een warme douche. Want deze Elsa had het inmiddels koud van de hele dag regen.

Maar weer een mooie dag afgerond.
Vanavond geen noorderlicht jacht voor mij, het is bijna volledig bewolkt. En Senja noorderlicht kan ik aftikken dus op naar de Vesteralen eilandgroep.

Ps, een fjord is eigenlijk een bergketen die uitkomt in de zee, vaak uitgesleten door een eeuwenoude gletschjer, wat weer een rivier van ijs en sneeuw is.
Aan fjorden geen gebrek hier dus excuses als de ene op de andere lijkt maar ik blijf foto’s knippen.

• 08 September 2021 - 22:17

Karin:

Heya Marjo, wat jammer dat het weer zo slecht is, maar jij laat je daardoor niet uit het veld slaan! En super dat je het Noorderlicht hebt gezien! Ik zag het een keer in januari, in de sneeuw, was ook heel bijzonder. Volgens de weerapp yr.no wordt het volgende week in elk geval beter in Svolvaer. Deze is redelijk betrouwbaar!
    Blijf genieten, en foto’s maken!
    Ha det!

• 09 September 2021 - 15:42

Guus Hermans:

dag marjo. We hebben al van alles vernomen en gelezen en we zien wel dat je je goed vermaakt. als je thuis terug komt. wij hebben hier het zuiderlicht iedere avond. met een zonnetje erbij. Wij wensen jouw nog een mooie vakantie. Groetjes guus en oma en opa.