Mars lancering - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Mars lancering - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Mars lancering

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

10 September 2021 | Noorwegen, Andenes

Mars landing
Het wordt steeds lastiger om op te schrijven wat ik gedaan en/of gezien heb. Maar in ieder geval vanmorgen vanuit Harstad vertrokken. Eerst de tank volgegooid want tankstations vind je hier niet op iedere hoek. Nu moet ik zeggen dat je hier vooral 60 km en 80 km mag rijden dus je hebt ook niet heel veel nodig. Kosten zijn hetzelfde als in Nederland, rond de €1,85 per liter voor benzine.

Daarna via een prachtige route langs de kust en gebergtes naar het dorpje Refsnes om daar de boot te nemen maar Fresnes. Binnen een half uurtje ben je daar. Gaat allemaal heel gemoedelijk. En het is hier laagseizoen dus het aantal toeristen is hier op een handje te tellen.

Vervolgens verder naar de Vesteralen eilandengroep. Weer heel anders dan Senja. Dat was veel rotsen en droge bomen, Vesteralen is veel massiever en nog groener. Mooie route weer, vervolgens weer met een hoge brug waar net het hurtigrutten schip onderdoor vaarde naar Andoy, het noordelijkste eiland van de Vesteralen groep waar veel toeristen heen gaan voor de walvissen spotten. Hier zwemmen de walvissen het hele jaar de kleinere dwergvinviss, de potvissen waarvan ik vind dat deze de meest mooie walvissenstaart hebben en ook orca’s. Die laatste heb ik nog nooit in het wild gezien dus duimen, kaarsje aansteken en hopen dat ze er ditmaal zijn.
Hier op deze plek kun je in de winter zelfs met orca’s snorkelen. Men is er hier heilig van overtuigd dan dit geheel veilig is…..nou ik sla over. Begint pas vanaf oktober maar dat is mij iets te dichtbij zonder kooi of iets ertussen.

Maar enfin, eerst laat ik het dorp Andenes aan mijn rechterzijde liggen want ik ga naar het Aurora space center. Vanwege de ideale ligging zo hoog in het noorden en ook direct aan de zee heeft men vanaf deze plek kleinere raketten op laten stijgen. Vooral ook naar onderzoek naar het noorderlicht. Eerst een tentoonstelling bekeken en beluisterd, een 3D film van ons planeten stelsel en toen mocht ik mij melden voor de lancering naar Mars. Ik was met nog 2 andere mensen de enige in de Engelstalige lancering. Bleek het een jong koppeltje uit Mönchengladbach te zijn, praktisch buren zeg maar. Dus over naar het Duitstalige. In 2020 is de Perseverence Rover ‘robot’ naar Mars gelanceerd. Deze robot gaat de komende 10 jaar monsters nemen van de grond. Wij werden als het ware 10 jaar vooruit in de tijd gestuurd en moesten de grondmonsters gaan verzamelen en ophalen.
Iedereen kreeg een rol toebedeeld, ik was de geologist. De andere twee waren teamleider en piloot. En de rest van de rollen nam de computer over. Wel geinig, je moest een Nasa ruimte overal aantrekken en kreeg eerst training in je rol. Daarnaar moesten we naar ruimteschip Aurora en werden we versneld naar Mars gelanceerd.
Daar veilig aangekomen moesten we met mini rovers met een virtual reality bril nieuwe samples nemen en oude verzamelen. Dit was wel gaaf, je kon helemaal rond om je heen kijken en zag dus vanalles. Je werd er zelf duizelig door zo echt leek het.
Nou nadat we weer terug op aarde waren bleek dat ik de meeste punten had gescoord, yeah. Maar het was gezellig met de Duitse buren en onze teamleider had stiekem toen wij met de VR brillen op zaten foto’s geknipt.
Wel geinig. De moeite waard om even te gaan kijken.

Vervolgens verder naar het dorpje Bleiswijk en daar even rondgelopen en had ik het strand voor mij alleen. Het broedseizoen van de papagaaienduikers is net voorbij dus de kans dat ik die ga zien is klein want ze zijn weer de zee op gegaan.

Toen naar Andenes. Een leuk dorpje, waarschijnlijk in de zomer booming maar nu zit ik met nog 2 anderen in het hotel.
Van de week zijn alle walvis safaris afgelast wegens het slechte weer maar dat zou morgen voorbij moeten zijn, dus vooralsnog gaat ie morgen door. We zullen het gaan zien. Tot morgen.

  • 11 September 2021 - 10:47

    H.van Rensen:

    Lijkt me een hele belevenis die lancering en zoals wel vaker had je weer goed gescoord.
    Hopelijk gaat de walvissafari ook door.
    Nog veel plezier!
    Gr. oom Hay en tante Truus

  • 11 September 2021 - 13:20

    Ome Pierre En Tante Wilma:

    Hoi Marjo
    Aan jou is een reisleidster verloren gegaan .Jij weet het allemaal zo mooi te vertellen.Super mooie ervaring om zo mars te bekijken.Geniet er nog van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjo

Actief sinds 23 Feb. 2008
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 149675

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2023 - 19 Augustus 2023

Madeira

24 December 2022 - 30 December 2022

Kerstmis in Marokko

19 April 2022 - 25 April 2022

Bon bini Curaçao

06 September 2021 - 17 September 2021

Op zoek naar het Noorderlicht

28 September 2019 - 09 Oktober 2019

1001 nacht

06 April 2017 - 05 Mei 2017

Down Under!

16 September 2016 - 30 September 2016

Cycladen - Griekenland

07 December 2015 - 31 December 2015

Nieuw-Zeeland

26 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Hola amigos!

22 Oktober 2013 - 07 November 2013

Wie gaat er mee naar de dierentuin!

21 Juli 2012 - 29 Juli 2012

Het land van de Salsa

29 Juli 2011 - 11 Augustus 2011

India

06 Mei 2011 - 18 Mei 2011

Paradise Island

22 Mei 2009 - 29 Mei 2009

1001 nacht

23 Oktober 2008 - 14 November 2008

Vietnam part 2

23 April 2008 - 14 Mei 2008

Lama's en Inca's

Landen bezocht: