Mt Fuji en tips en trics voor Japan - Reisverslag uit Hakone, Japan van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Mt Fuji en tips en trics voor Japan - Reisverslag uit Hakone, Japan van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Mt Fuji en tips en trics voor Japan

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

28 Juli 2024 | Japan, Hakone

Tips [e-38] trics Tokyo

Nou, gisteren zijn we met de trein naar het zuiden gereist, om precies te zijn Hakone. Zo’n twee uur ten zuiden van Tokyo in de buurt van Mt Fuji, met 3776 meter de hoogste berg van Japan en ook vulkaan die al vele jaren slaapt. Ze zeggen dat hij maar 100 x per jaar zichtbaar is, meestal is het te bewolkt. Het icoon van Japan. Overal afgebeeld met een witte besneeuwde top maar met de huidige zomers ligt er geen sneeuw meer in de zomer.

Maar enfin, Mt Fuji had weekend en was voor ons Mt Foetsie, niet zichtbaar.

Maar niet getreurd. Een berg trein en kabelbaan verder zoeven we met onze kabelbaan boven Owakudani, deze vallei ligt in de krater die ontstaan is bij de laatste uitbarsting van Mount Hakone, zo’n 3.000 jaar geleden. Nog steeds is er hier veel vulkanische activiteit. Het ruikt er naar zwavel, er stroomt warm water door de riviertjes en uit gaten in de grond stijgt waterdamp op. Als er meerdere uitbarstingen zijn dan sluiten ze die kabelbaan. Van daaruit verder met een andere kabelbaan naar het meer van Ashinoko.

Daar gingen we op een piratenboot het meer op naar de andere kant. Daar hebben we een klein museum Hakone Checkpoint. was een veiligheidscontrolepost die werd opgericht door het Tokugawa-shogunaat op de Tōkaidō-snelweg die de hoofdstad Edo met Kyoto verbond in de Edo-periode Japan.

Daarna terug naar de boot om vervolgens aan weer een andere kant de bus te pakken naar het hotel. En wat voor eens.

Bij aankomst de schoenen uit, geen schoenen mogen gedragen worden in het hele hotel. Er lag een prachtige Japanse tuin bij maar hiervoor lagen slippers bij de deur.

Het hotel had een grote onsen erbij, thermaalbaden dus.

Hier wel gesplitst dus mannen apart van vrouwen. Zonder badkleding en geen tattoos toegestaan. Nou….even de naaktdrempel over maar toch even in de avond gebruikt gemaakt van deze baden. Heerlijk, vooral mijn spieren vonden het fijn.

Daarna terug op de kamer en heerlijk geslapen, maar eerst even een groot insect vriendelijk doch dringend uit mijn kamer gebonjourd.

Vanmorgen zijn we eerst naar het treinstation gelopen waar we gisteren aan gekomen zijn. Van daaruit met zijn allen in een lijnbus. En die zijn niet zo heel groot dus proppen maar iedereen kon mee. We reizen gisteren en vandaag alleen met handbagage, onze grote bagage is vanuit Tokyo naar het hotel waar we vanavond slapen gestuurd.

Toen kwamen we uiteindelijk bij een ander treinstation aan van waaruit we later onze eerste shinkansen trein nemen. Maar eerst even langs het Odawara kasteel. Odawara Castle is een gereconstrueerd Japans kasteel in de stad Odawara in de prefectuur Kanagawa, Japan.

Vervolgens terug naar het treinstation naar onze eerste shinkansen trein, ook wel de bullet trein genoemd, ofwel een hoge snelheidstrein. Deze rijdt tussen de 240-320 km per uur.

De trein zijn heeft geen hoeken en is aerodynamisch gebouwd om zo snel mogelijk door het landschap te reizen. In principe merk je er weinig van als je erin zit? Al gaat het landschap een stuk sneller voorbij.

En nog net op de valreep hebben we de top van Mt Fuji kunnen zien, helaas niet in vol ornaat dus maar wel de onbesneeuwde top

Net overgestapt naar een andere trein, vergelijkbaar met de Nederlandse sneltreinen

Wat tips en trics voor aankomende Japan reizigers.

• kijk goed welk treinkaartje je koopt, datum, tijd en wel of geen gereserveerde zitplaats.
  • De trein van Nikko ‘s avonds was volgeboekt, spontaan kan je dus niet altijd mee.
  • Mocht je naar de regio van Mt Fuji en de thermaalbaden willen kijk dan of een Hakone Free pass niet goedkoper is. Daarmee mag je de trein vanuit Tokyo, de berg trein, kabelbaan en schip van nemen. Goedkoper dan losse kaarten.
  • Koop een openbaar vervoer kaart. Zelfde als in Nederland dat je hem eerst moet opwaarderen maar dan kan je er met bus en trein mee reizen. Sowieso onmisbaar in Tokyo.
  • Voor opwaarderen leg je je kaartje rechts op zo’n houdertje, je geeft het bedrag van opwaarderen aan en wacht tot de groenevan laadbalk klaar is.
  • Onsen, heerlijk maar wel naakt en geen tattoos toegestaan. Soms mag je erin als je ze afdekt.
  • Door het hele land staat gekoelde drankautomaten waar je voor ¥120-¥180 yen (€1 ongeveer) een ijskoud flesje water, ice tea of frisdrank kunt kopen. Ideaal en meestal ijskoud. Als ze net de machine hebben bijgevuld heb je pech.
  • Ze hebben ook nog ijsmachines zoals die drankautomaten.
  • In Tokyo zeker in de spits heb je looproutes. Maar op basis van logica wat voor ons soms weer niet onze logica is. Kijk naar de pijlen. De ene keer moet je links lopen en de andere keer rechts. De logica is dat je links loopt als je ook van die kant op komt.
  • De Japanner geeft je spullen (bijvoorbeeld producten of je bonnetje met twee handen aan, het is beleefd om het dan ook zo aan te pakken.
  • En je maakt constant kleine buigingen, dat is ook een manier van respect, des te dieper de buiging des te meer respect. Maar uit beleefdheid altijd een lichte buiging/knik met hoofd.
  • Afdingen is niet mogelijk en fooi nemen ze niet aan. Je betaalt wat je ziet en geen fratsen daar omheen.
  • Heel veel kleine supermarktjes die bijna allemaal pinautomaten hebben, op heel veel plekken alleen contact betalen mogelijk. Wisselen van contant geld is heel lastig. Soms kom je een wisselmachine tegen.
  • Onze hotels hebben tot nu toe nog allemaal koelkastjes op de kamers gehad.
  • Pocket wifi, bestel vooraf een pocket wifi. Uiterlijk 7 dagen voor je naar Japan gaat, je kunt ze op de luchthaven afhalen of naar je hotel laten brengen. Een klein kastje wat in je handtas past en je hebt wifi in 98% van Japan. Werkt perfect in de treinen want in de Shinkansen was het netwerk over belast en ik had perfect wifi, kost iets van €60-70 voor 2 weken en op de mijne kunnen 4 apparaten op. Laatste dag in de retourenvelop en mag dan in iedere willekeurige Japanse brievenbus gegooid worden. Je hebt meerdere providers die het aanbieden, ik heb voor Sakura mobile gekozen.

Hmmm dit was het wel even voor nu denk ik.

Als er vragen zijn dan hoor ik het wel.

oh ja, foto’s doe ik hier niet plaatsen. Gaat sneller op Polarsteps, mocht je die link willen laat maar weten.

• 28 Juli 2024 - 10:31

Eugene:

Heel fijn al die informatie. Ik ga zelf in september, wat meer georganiseerd dan jij diet, bij ons al het vervoer van A naar B met de eigen bus, dus niet bagage wordt naar volgend hotel gestuurd en je dagspullen mee in rugzak. Een vraag dat las ik nog niet, ik mag toch aannemen dat er geldautomaten zijn of in Nl kopen (is meestal veel duurder) of is er op vliegveld een wisselkantoor met een nette koers?

En jammer van de mt Foetsie.

• 28 Juli 2024 - 14:31

Congitta:

Bedankt voor je mooie verhaal!

• 28 Juli 2024 - 19:49

Kim:

Heerlijk om met je mee te reizen door t land van de Rijzende Zon! En gaaf wat je al gedaan hebt in een korte tijd [e-1f929]

Die ‘bullet train’ lijkt me echt ontzettend cool!

Wil je me je Polar Steps link sturen? Ik ga zeker die foto’s kijken [e-1f31e]

Hoe is t weer nu?

• 28 Juli 2024 - 22:31

Marloe :

Wat jammer van mt Fuji!

Hebben ze ook verteld waarom tattoos niet mogen in de thermaalbaden?

• 28 Juli 2024 - 23:47

Marlie:

Heel gaaf! En poeh...naakt en geen tattoos...zou een dingetje zijn haha.

Ik zou de foto's ook wel willen zien.

Geniet er nog van!

• 29 Juli 2024 - 16:31

Susan:

Leuk om mee te lezen Marjo. Veel plezier nog! En ik reis nog lekker even met je mee [e-1f609]