Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Marjo Hendrix - WaarBenJij.nu

Kyoto

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

01 Augustus 2024 | Japan, Kyoto

Nou daar zitten we dan of eigenlijk lig ik dan want het is hier bedtijd. 2de nacht in Kyoto.

Gisteren gearriveerd rond het middaguur via een 4 uur durende busrit van Takayama naar Kyoto, onderweg 2 plaspauzes en Daan staan we rond het middaguur op Centraal Station van Kyoto.

In de ochtend was het nog spannend want in onze groep hadden zich er twee verslapen en die hadden nog 10 minuten van opstaan tot de bus halen. Gelukkig hadden we alleen handbagage en was het busstation maar 5 minuten lopen dus met vliegwerk zat toch iedereen op tijd in de bus. Want ze zijn hier punctueel, vertrektijd is vertrekken en geen minuut later.

Maar in Kyoto moesten we nog 1 station met de metro naar ons hotel. Daar onze handbagage gedropt en onze grote koffers zouden met een bagagedienst geleverd worden, zou inderdaad want die kwamen pas vandaag. Maar gelukkig niet voor een gat te vangen en een vers setje kleding in de handbagage gestopt. Een ander persoon in de groep had haar koffer in Takayama al niet gekregen door een foutje. Kan gebeuren maar is niet echt iets van Japan dit soort fouten.

Gistermiddag hadden we de rest van de dag vrij maar onze reisleider is zelf fanatiek japanoloog dus die vind het maar zelf al te prachtig om ons zoveel mogelijk te laten zien en te vertellen.

Daarom zijn we voor ieder die wilde en dat was de heel groep naar de straat Kawaramachi. Onderweg nog langs een ‘gewone’ lokale tempel gekomen, die zijn al mooi van zichzelfom vervolgens op de Kyoto duren winkelstraat te komen, Gucci en Louis Vuitton, ze hebben het hier ook. Maar wij gingen voor de Nishiki Market, een overdekte markt straat van zo’n 5 blokken lang met een nauwe overdekte straat met diverse kleine eetkraampjes, plantenbakken, fruitzakjes. Winkeltjes met vanalles van tempura, grote garnalen maar ook alle groentes etc. Viswinkeltjes die octopus verkopen met daarin een kwartelei. Ook kon je zwaluwtjes kopen, ook hier hebben ze het allemaal. Enne vaste prijs hè, ook hier geen afdingen en geen fooi. Afspraak is afspraak en geen verrassingen achteraf, heel duidelijk.

Vervolgens zijn we naar de Kamo rivier gelopen om daar het oude Kyoto gelopen, de wijk Gino gelopen. Hier kan je ‘‘s avonds zomaar een echte Geisha tegen het lijf lopen op een Maika, iemand die nog in opleiding is. Maar deze kan je herkennen doordat zij achter haar rug nog geen grote strik heeft maar de lap stof hangt. Een echte Geisha heeft een mooie strik, en vanmiddag heb ik er een in een auto gespot, helaas geen foto kunnen maken.

Daarna ging de gids weer langzaam naar het hotel terug maar nu ik er toch was….heb ik afscheid genomen van de groep en ben ik in deze week nog eens rustig gaan rondkijken en shoppen. Even een ijsje op de markt en van daaruit op een klein krukje het normale leven en veel toeristen voorbij zien komen. Toen terug naar het hotel gewandeld en daar bleken dus de koffers nog niet te zijn aangekomen.

Jammer want mijn geplande was avond ging niet door. Dan maar een relax avondje met een heerlijk verfrissend maskertje op mijn toet. Heerlijk

Vandaag stond om 9 uur de Japanse meneer Moto in ons hotel. We mogen een dagje met hem mee op pad. Neem een groep van 22 Nederlanders/Belgen en 1 gestructureerde Japanner en er is er 1 die grote stress heeft, meneer Moto dus.

Wij lopen overal en nergens heen, de ene loopt links voor een foto, de ander rechts, etc. En nu moesten we via metro en bus Kyoto rond…die man was zo zenuwachtig maar het is goed gekomen.

Als eerste stond kasteel Nijo op de planning, waar de shoguns van Kyoto zich omringden met luxe en comfort. Wil je meer weten over Shoguns, Keizers en Samurai dan zoek even op op internet. Mijn hoofd duzelt er inmiddels van. Maar dit kasteel had prachtige muurschilderingen op de wanden, helaas mocht je geen foto’s knippen.

Daarna met de metro en een ander lokaal treintje naar de Tenryu-Zji Zen tempel, eerst via de Togetsukyo-brug wat de brug van de overgaande maan betekent.

Vervolgens naar de tempel met een stenen tuin wat de inspiratie is geweest voor de Japanse zen tuin. Het was dat het behoorlijk warm was want iedereen was behoorlijk zen.

Een mooie tempel en een prachtige tuin. Als je de tempel uitloopt dan loopt je een bamboe bosje in. Bosje vanwege de lengte die ongeveer 1 km is, maar de bamboe bomen groeiden tot hoog aan de hemel. Mooi gezicht toch.

Daarna even een uurtje lunchpauze en toen verder met het lokale treintje naar de Ryoanji tempel die ook weer heel anders was maar even goed mooi en dan met de bus verder naar het Gouden Paviljoen, Kinkaku-Ji. Prachtig ook weer en hier heb ik dan ook mijn kerstboom cadeautje gekocht.

Nou iedereen was inmiddels zo gaar als een klontje en hoppa terug de bus in en met de metro naar het hotel.

De koffers waren er gelukkig, meteen op de kamer alles omgegooid en alsnog mijn was gedraaid. Voor ¥200 een wasmachine gedraaid en voor nog eens ¥100 de droger gebruikt. Heerlijk weer frisse was voor de rest van de reis.

Morgen wordt het hier 38 graden en ja we willen wel wat zien dus dat weet je al dat alle poriën weer wagenwijd open staan. De watervallen stromen echt overal uit bij iedereen.

Maar enfin lang leve de koele dranken automaten door heel Japan. En mijn oplaadbare hand ventilatortje is ook mijn beste vriend.

Vanavond zijn we nog met een aantal mensen naar Kyoto centraal station gegaan om daar de gratis luchtshow te kijken die van 19-22 uur draait op de trappen richting sky walk. En je hebt ook een mooi zicht op de Kyoto tower. Daarna lekker gegeten en nog even in de hotel lobby met een aantal geborreld.

Morgen gaan we naar Nara, tempels en herten.

Tot de volgende keer maar weer.

• 31 Juli 2024 - 17:45

Mieke:

Wauw Marjo!!!

Wat een mooie verhalen en belevenissen weer!

Heerlijk om zo met jou op reis te zijn!

Veel plezier nog!

• 31 Juli 2024 - 19:55

Eugene:

Ik word moe van alles wat jullie in één dag bij die hitte gedaan hebben, jammer dat die Mr Moto dus een niet bekwame gids was, maar ik druk jouw verhaal af kan ik rustig doorlezen waar ik dan zeker met gaan kijken. Wij hebben drie dagen Kyoto in het programma, een dag zelfs iets buiten de stad, maar alles is dus mooi, en ik weet nu waar ik 's avonds in dat kleine straatje kan gaan eten. We hebben ook een reisleider, zelfs nederlander van geboorte, maar het is fijn voor als je onverhoopt alleen er op uitgaat weet waar je moet zijn. Van de trap bij het station had ik al gelezen. En ben weer blij dat je de moeite nam om alsnog een bericht te schrijven.

• 31 Juli 2024 - 22:31

Marloe:

Wat een leuk verhaal! Wat goed dat je voorbereid was met je handbagage. En arme meneer Moto. [e-1f601] Wat een hitte daar zeg en dan overal rond sjouwen, petje af!

• 31 Juli 2024 - 22:48

Simone:

Nou je hebt weer een hoop beleeft en gezien. Goed geschreven ook. Ik zat er helemaal in. Het was soms net of ik met je mee aan het reizen was. Nog veel plezier Marjo [e-1f618]

• 01 Augustus 2024 - 02:59

Alike:

Wow Marjo, wat een belevenissen maak jij mee. Ik zat helemaal in het verhaal. En dat allemaal in die hitte. Gelukkig ben jij altijd voorbereid op alles en niet voor een gat te vangen. Ik hoop dat je nog een mooie Geisha mag spotten.

Veel plezier nog!

• 01 Augustus 2024 - 07:31

Kim:

in die warmte zoveel doen en beleven: petje af voor jou! Je hebt t enorm naar je zin als ik lees hoeveel plezier je hebt in alle avonturen [e-263a]️ En die zenuwachtige Mister Moto, als zijn hart t maar volhoudt! [e-1f606]

• 01 Augustus 2024 - 23:45

Sonja :

Ut is dus Geniete mit en gröete G veur ow daor [e-1f60d].

en lekker werm dus, heer op korsou ok lekker werm ….. geniet der nog van doon weej det ok[e-1f618]